Smoking Related Disorders

מה בין גורמים סביבתיים ובין יתר לחץ דם בילדים? (מתוך הכנס השנתי של Pediatric Academic Societies & Asian Society for Pediatric Research)

ממחקר חדש שכלל למעלה מ-6,400 ילדים עולה קשר בין חשיפה סביבתית לעישון (עישון פאסיבי) ובין סיכון מוגבר ליתר לחץ דם בבנים. העלייה בסיכון לא תועדה בבנות, ממצא התומך בעדויות לפיהן ישנן תגובות ספציפיות למגדר לחלק מהגירויים הסביבתיים.

ממצאי המחקר שהתבססו על נתוני ה-NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) פורסמו בכנס השנתי של Pediatric Academic Societies & Asian Society for Pediatric Research.

ערכי לחץ דם מוגברים במהלך הילדות עלולה להוביל להתפתחות יתר לחץ דם בבגרות, המלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכליות, והינו הסיבה השלישית לתחלואה ותמותה ברחבי העולם. במבוגרים לא-מעשנים, מחקרים אישרו את הקשר בין עישון פאסיבי ובין עליה בערכי לחץ דם. עם זאת, לא ידוע רבות אודות ההשפעות של עישון פאסיבי על לחץ הדם בילדים.

החוקרים בחנו את הנתונים מארבעה סקרי NHANES שנערכו בין השנים 1999-2006. המדגם כלל 6,421 צעירים שהתגוררו עם מבוגר מעשן אחד לפחות, כפי שנקבע על-בסיס דיווח עצמי ורמת קוטינין בדם בטווח 0.01-14 ננוגרם למ”ל.

החוקרים מדווחים על הבדל ניכר בקשר בין המינים. בבנים בגילאי 8-17 שנים, שנחשפו לעישון פאסיבי, לחץ הדם הסיסטולי היה גבוה יותר משמעותית (1.6 מ”מ כספית, p<0.001), בהשוואה למקביליהם ללא בני משפחה מעשנים במקום מגוריהם. מנגד, בקרב בנות שהתגוררו עם אדם מעשן, לחץ הדם הסיסטולי היה נמוך יותר (1.8 מ”מ כספית, P<0.001).

לעליה בלחץ הדם שתועדה בבנים שלקחו חלק במחקר השלכות חשובות עבור כלל הציבור. למעלה משליש מהילדים האמריקאים, והילדים ברחבי העולם, נחשפים לעישון פאסיבי, בדומה לשכיחות שתועדה במחקר הנוכחי.

החוקרים מעלים השערות בנוגע להבדל שתועד בין המינים, בהן האפשרות כי גורמים דוגמת טסטוסטרון עשויים לשחק תפקיד.

מתוך הכנס השנתי של Pediatric Academic Societies & Asian Society for Pediatric Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה