Smoking Related Disorders

יתכן וההשפעה של עישון על התפתחות סרטן השד רבה מכפי שסברו עד כה (מתוך כנס ASCO)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממחקר פרוספקטיבי גדול אשר תוצאותיו צפויות להתפרסם במסגרת הכנס השנתי 2011 של ה-American Society of Clinical Oncology (ASCO) עולה כי ההשפעה של עישון על התפתחות סרטן השד עשויה להיות רבה מכפי שסברו עד כה. החוקרים מצאו כי בקרב נשים בריאות עישון היה קשור בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד במידה רבה יותר מכפי שדווח במחקרים קודמים.

החוקרים מסבירים כי לא זו בלבד שהסיכון להתפתחות סרטן שד פולשני היה רב יותר במעשנות בהשוואה לנשים שאינן מעשנות, הסיכון עמד בקורלציה למספר שנות עישון הסיגריות.

החוקרים מוסיפים כי נשים אשר עישנו בין 15 ו-35 שנים הראו סיכון מוגבר ב-34% להתפתחות סרטן שד בהשוואה לנשים שאינן מעשנות, ואלו אשר עישנו למעלה מ-35 שנים הראו סיכון מוגבר ב-59% בעוד שאלו שעישנו פחות מ-15 שנים לא הראו סיכון מוגבר שכזה.

לדברי החוקרים, הסיכון המוגבר להתפתחות סרטן השד הקשור בעישון סיגריות לא בוסס עד לאחרונה. הם טוענים כי המחקר הנוכחי מדגים השפעה רבה יותר מכפי שדווח עד כה בהקשר זה, דבר העלול להצביע על כך שעבור נשים המצויות כבר בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד, הרי שעישון הינו ככל הנראה מסוכן עוד יותר מאשר נשים אחרות באוכלוסייה הכללית.

נשיא ASCO ציין בישיבת עיתונאים אשר התקיימה לקראת כנס ASCO הקרוב כי המחקר הנוכחי פותח במטרה לבחון טיפול אשר יימנע סרטן שד, אולם ללא ספק אחת ממסקנותיו נוגעת לחשיבות המכרעת של גורמים הקשורים באורח החיים בהקשר זה.

החוקרים מציינים כי המדובר במחקר הפרוספקטיבי הגדול השלישי במספר אשר מדווח על קשר חזק בין עישון ובין סרטן השד, והראשון המדגים סיכון נוסף בנשים המצויות כבר בסיכון מוגבר להתפתחות המחלה.

מחקר קודם בו נכללו קרוב ל-80 אלף נשים לאחר גיל המעבר הראה כי מעשנות פעילות היו בעלות סיכון מוגבר ב-16% להתפתחות סרטן השד וכי מעשנות בעברן היו בעלות סיכון מוגבר ב-9%. מחקר נוסף הראה כי נשים עם עישון פעיל או עישון קודם היו בעלות שיעור גבוה ב-39% לתמותה מסרטן השד בהשוואה לנשים שמעולם לא עישנו.

במחקר הנוכחי נמצא כי בנוסף לסיכון להתפתחות סרטן השד, נשים עם עישון ארוך-שנים היו בעלות סיכון מוגבר גם להתפתחות סרטן הריאות (p<0.001) וסרטן המעי הגס (p<0.001) בהשוואה לנשים שאינן מעשנות או לכאלו שעישנו לפרק זמן קצר בלבד.

במסגרת מחקר ה-National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project’s Breast Cancer Prevention Trial, ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון להתפתחות סרטן פולשני של השד, הרחם, הריאות והמעי הגס בקרב 11,064 נשים המצויות כבר בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד. בניתוח הנתונים בוצע תקנון להקצאת החולות לטיפול ב-Tamoxifen וכן לגורמי סיכון ידועים אחרים.

הנשים המשתתפות במחקר נתבקשו לדווח על הרגלים ובהם עישון סיגריות, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית. בתחילת המעקב, 54% מהנשים דיווחו על מידה נמוכה אם בכלל של פעילות גופנית, 45.7% דיווחו על פעילות גופנית בינונית עד רבה, 20.5% דיווחו על היעדר צריכת אלכוהול, 65.8% דיווחו על צריכת משקה אלכוהולי אחד ליום לכל היותר, ו-13.3% מהנשים דיווחו על צריכת למעלה ממשקה אלכוהולי אחד ליום. בנוסף, דיווחו 12.8% מהנשים על עישון פעיל.

בתום מעקב חציוני של 8.7 שנים, 395 נשים אובחנו כסובלות מסרטן השד, 66 אובחנו עם סרטן הריאות, 35 נשים אובחנו עם סרטן המעי הגס ו-74 עם סרטן הרחם.

החוקרים מדווחים כי עישון סיגריות היה קשור בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן המעי הגס, וכצפוי גם עם סיכון מוגבר להתפתחות סרטן הריאות. הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס היה גבוה עד פי 5 בנשים אשר עישנו למשך 35 שנים בהשוואה לנשים אשר מעולם לא עישנו, וגבוה ב-% עבור אלו שעישנו בין 15 ו-35 שנים.

הסיכון להתפתחות סרטן הריאות היה רב עוד יותר: החוקרים מצאו כי נשים אשר עישנו למעלה מחפיסת סיגריות ליום למשך למעלה מ-35 שנים הראו סיכון גבוה פי 30 בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם. נשים אשר עישנו פחות מחפיסה ביום למשך פרק זמן זה הראו סיכון מוגבר פי 13 להתפתחות סרטן הריאות.

בנוסף, נמצא כי מידה ירודה של פעילות גופנית הייתה קשורה בסיכון מוגבר ב-72% להתפתחות סרטן הרחם, אולם פעילות גופנית לא הייתה קשורה באופן מובהק בסיכון להתפתחות הסוגים האחרים של סרטן שנבדקו.

ממצא נוסף העולה ממחקר זה ועומד בסתירה למחקרים קודמים הינו כי צריכת אלכוהול אינה קשורה בסיכון להתפתחות סרטן השד ונראה כי עשויה להיות קשורה בסיכון מופחת להתפתחות סרטן המעי הגס. החוקרים מדווחים כי נשים אשר לא צרכו אלכוהול הראו סיכון נמוך ב-21% להתפתחות סרטן המעי הגס בעוד שאלו שצרכו עד משקה אלכוהולי אחד ביום הראו סיכון מופחת ב-65% להתפתחות מחלה זו. לא נצפה הבדל מובהק ביחס להתפתחות סוגי הסרטן האחרים שנבדקו, וצריכת למעלה ממשקה אלכוהולי אחד ליום לא הייתה קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן.

החוקרים מציינים כי חלק מהמחקרים הקודמים שנערכו בתחום מצאו קשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון להתפתחות סרטן, ומשערים כי סיבה אפשרית אחת לפער זה בתוצאות עשוי לנבוע מהיעדרן של שתייניות כבדות במדגם זה.

מתוך כנס ה-American Society of Clinical Oncology (ASCO) אשר צפוי להיערך בחודש יוני 2011.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה