Smoking Related Disorders

התכשיר לגמילה מעישון, Varenicline (צ’מפיקס) יעיל ובטוח בקרב מעשנים עם מחלה קרדיווסקולרית (Circulation )

מחקר חדש המתפרסם ב-Circulation מצביע על כך שהתכשיר לגמילה מעישון, ה- Varenicline (צ’מפיקס, פייזר) יעיל בהפסקת עישון בקרב מעשנים עם מחלה קרדיווסקולרית  מבלי לגרום לעלייה בתמותה או אירועים קרדיווסקולרים.

ברקע למחקר מסבירים המחברים כי גמילה מעישון הינה גורם מפתח למניעה שניונית של מחלות לב. הצ’מפיקס, שהוא חוסם חלקי של הרצפטור 4β2 nicotinic acetylcholine יעיל להפסקת עישון במעשנים בריאים, אך היעילות והבטיחות בקרב מעשנים עם מחלה קרדיווסקולרית לא הייתה ידועה, ומטרת המחקר הייתה לבחון התכשיר בקרב אוכלוסיה זו.

המחקר היה רב מרכזי, אקראי, כפול סמיות ומבוקר פלציבו שהשווה את הצ’מפיקס לפלציבו מבחינת יעילות ובטיחות בהפסקת עישון בקרב 714 מעשנים עם מחלקה קרדיווסקולרית יציבה.

המשתתפים נטלו צ’מפיקס (במינון של 1 מ”ג פעמיים ביום) או פלציבו, ביחד עם ייעוץ להפסקת עישון למשך 12 שבועות. המעקב אחר המשתתפים נמשך עד 52 שבועות.

יעד המחקר המרכזי היה גמילה מוכחת מעישון (באמצעות בדיקת carbon monoxide ) בשבוע ה-9 עד ה-12 למחקר.

נמצא ששיעור הגמילה המוכח היה גבוה יותר בקרב קבוצת הצ’מפיקס בתקופה זו: 47% לעומת 13.9% בקבוצת הפלציבו, סיכוי להצלחת גמילה גבוה פי 6.11 ומובהק סטטיסטי. לגבי התקופה עד השבוע ה-52 שיעור הגמילה המוכחת בצ’מפיקס עמד על 19.2% לעומת 7.2% בקבוצת הפלציבו, סיכוי גבוה יותר של פי 3.14 לגמילה בקבוצת הצ’מפיקס.

מבחינת תמותה קרדיווסקולרית – לא היה הבדל בין שתי הקבוצות (0.3% לעומת 0.6% ללא מובהקות סטטיסטית) וכך גם מתמותה מכל סיבה (0.6% לעומת 1.4% ללא הבדל מובהק).

מבחינת אירועים קרדיווסקולרים גם לא היה הבדל מובהק סטטיסטי (7.1% לעומת 5.7%), וכך גם לגבי תופעות לוואי משמעותיות  (6.5% לעומת 6%).  כמו כן 9.9% מקבוצת הצ’מפיקס הפסיקו הטיפול על רקע תופעות לוואי לעומת 4.3% בקבוצת הפלציבו.

החוקרים מסיקים איפוא שלצ’מפיקס יש יעילות גבוהה בהשגת הפסקת עישון בקרב מעשנים עם מחלה קרדיווסקולרית. הם מציינים גם שהתרופה נסבלה היטב ללא עלייה באירועים קרדיווסקולרים או תמותה. עם זאת הם מציינים שגודל המחקרו ואורכו מגבילים אינם מאפשרים הסקת מסקנה מוחלטת לגבי הבטיחות.

(Circulation. 2010;121:221-229.)

הערת המערכת: מעניין כמובן יהיה לבדוק בהמשך גם את התחלואה והתמותה הקרדיווסקולרית בטווח ארוך יותר שכן יש לצפות שבקרב המטופלים עם מחלה קרדיווסקולרית שנגמלו מעישון תהיה הפחתה משמעותית של הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית ותמותה בעקבות הפסקת העישון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה