Smoking Related Disorders

התועלת של תוכנית התערבות אינטנסיבית באורחות החיים בחולי סוכרת מסוג 2 עשויה להימשך ארבע שנים לכל הפחות (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ספטמבר של ירחון Archives of Internal Medicine עולה כי התועלת של תוכנית התערבות אינטנסיבית באורחות החיים בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשויה להימשך ארבע שנים לפחות.

החוקרים מסבירים כי בעוד שהתערבויות לשינוי אורחות חיים עשויות להועיל בחולי סוכרת מסוג 2, הרי שקיים מידע מוגבל בלבד ביחס להשפעותיהן ארוכות הטווח. לפיכך, ביקשו בעבודתם זו לדווח על תוצאות בנות ארבע שנות מעקב ממחקר ה-Look AHEAD (Action for Health in Diabetes), מחקר מבוקר גדול אשר בוצע בהקצאה אקראית ובחן את ההשפעות של התערבות שכזו בהשוואה לחינוך בנושא סוכרת ותמיכה בלבד (בקבוצת הביקורת) בקרב חולי סוכרת מסוג 2 הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. החולים הוקצו אקראית לתוכנית התערבות באורח החיים, אשר כללה שינוי הרגלי התזונה ופעילות גופנית עם פגישות מעקב חודשיות, או לחילופין לחינוך בנושא סוכרת ותמיכה בלבד, עם שלוש פגישות מעקב קבוצתיות בשנה. הם מציינים כי המחקר מתוכנן להימשך 13.5 שנים על מנת לקבוע את ההשפעה של ההתערבות על התוצאות הקליניות.

החוקרים מדווחים כי בתחילה נכללו במחקר 5,145 משתתפים, מהם השלימו את ארבע שנות המעקב 93% מקבוצת הביקורת ו-94.1% מקבוצת ההתערבות. בנקודת זמן זו, החולים בקבוצת ההתערבות הראו ירידה רבה יותר במשקל (-6.15% לעומת -0.88%; p<0.001), וכן שיפור ניכר יותר במגוון של גורמי סיכון קרדיווסקולאריים לרבות רמת הכולסטרול מסוג HDL. הם מוסיפים כי רמת הכולסטרול מסוג LDL המשיכה לרדת בקבוצת הביקורת (-11.27 לעומת -12.84 mg/dL; p=0.009) בשל שימוש רב יותר בתרופות להורדת רמות השומנים בדם בחולים אלו, ומציינים כי לאחר תקנון לשימוש בתרופות איבד הבדל זה את מובהקותו הסטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי עבודתם זו מראה שתוכנית התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות חיים בקרב חולי סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר עשויה להיות בעלת תועלת ארוכת טווח הנמשכת עד ארבע שנים בהשוואה לקבוצת ביקורת. על אף שההבדלים בין הקבוצות הלכו והצטמצמו מעט עם השנים, קבוצת ההתערבות הראתה לדבריהם סיכון ממוצע נמוך משמעותית עם הזמן, וכן שיפור ביחס לכל גורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים. בעוד שנתונים ביחס לתוצאות הקליניות ידרשו מספר שנים נוספות, הם מוסיפים, הרי שההבדלים דומים לאלו אשר נקשרו בעבר לשיעור נמוך יותר של אירועים קרדיווסקולאריים ולתמותה במחקרים תצפיתיים.

Arch Intern Med 2010; 170: 1566-75

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה