Smoking Related Disorders

נטילת משככי כאבים אופיואידים נפוצה יותר בקרב מעשנים (Ann Epidemiol)

ממחקר חדש מנורבגיה, שתוצאותיו פורסמו ב- Annals of Epidemiology, עולה כי מעשנים נוטים לצרוך כמות גדולה יותר של משככי כאבים אופיואידים, בהשוואה ללא-מעשנים.

לאור הממצאים, החוקרים קוראים לרופאים לשאול את המטופלים בנוגע להרגלי העישון שלהם, בטרם מתן מרשם לאופיואידים לטיפול בכאב שאינו על-רקע ממאירות.

החוקרים מסבירים כי השימוש באופיואידים לטיפול בכאב שאינו על-רקע ממאירות עלה באופן חד בחלקים נרחבים בעולם, זאת למרות שהתרופות שנויות במחלוקת, בעיקר בשל הסיכון להתמכרות. גורמים מסוימים, דוגמת היסטוריה של התמכרות לאלכוהול או סמים, עשויים להגדיל את הסיכון להתמכרות לאופיואידים.

בנוסף, יש עדויות לפיהן הרגלי העישון של המטופל עשויים להשפיע על הרגלי נטילת אופיואידים. במטרה לבחון את הנושא, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 13,000 גברים וקרוב ל-16,000 נשים בגילאי 30-75 שנים, שלקחו חלק בשאלון בריאות בין השנים 2000-2002. אף אחד מהמשתתפים לא קיבל מרשם לאופיואידים בתחילת המחקר. במהלך המעקב, שנמשך בין השנים 2004-2007, 1.5% מהמשתתפים במחקר קיבלו 12 מרשמים לאופיואידים, או יותר.

בקרב מטופלים שעישנו לפחות 10 סיגריות ביום בתחילת המחקר, תועד סיכון מוגבר פי שלוש, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, לקבל מרשם לאופי אטים לפחות 12 פעמים במהלך תקופת המעקב. באלו שעישנו 1-9 סיגריות ביום תועד סיכון כמעט כפול לקבלת מרשמים מרובים לטיפול באופיואידים. הסיכון בחולים שנהגו לעשן 10 סיגריות ביום, או יותר, אך הפסיקו לעשן, היה כמעט כפול.

החוקרים מדגישים כי חולים שקיבלו לפחות 12 מרשמים לאופיואידים במהלך תקופת המחקר, לא בהכרח ניצלו אותם לרעה. עם זאת, מתוצאות המחקר עולה כי תלות בניקוטין עשויה לנבא שימוש תדיר יותר באופיואידים. יש עדויות מניסויים שונים לפיהן ניקוטין ואופיואידים עשויים להשפיע אחד על השני. החוקרים מציינים כי עישון עשוי גם להשפיע על תפיסת הכאב.

לאור ממצאים אלו, החוקרים קוראים לרופאים לשקול בדיקות סקר להרגלי עישון בטרם התחלת טיפול באופיואידים כנגד כאב.

Ann Epidemiol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה