Smoking Related Disorders

הרגלים תזונתיים ושינויים במשקל על-רקע עישון במתבגרים (Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Pediatrics עולה קשר בין הגבלות תזונתיות במתבגרים ובין חששות בנוגע לשינויים במשקל על-רקע עישון.

לדברי החוקרים, במתבגרים קיים קשר בין עישון, חששות בנוגע למשקל הגוף והרגלים תזונתיים. זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין עישון סיגריות, הציפיות בנוגע למשקל בעקבות עישון והרגלים תזונתיים במדגם גדול של מתבגרים. כמו כן, החוקרים ביקשו לקבוע אם לתדירות העישון השפעה על קשרים אלו.

להערכת ההשפעות של מין, תדירות עישון והגבלות בהרגלי התזונה על החשש בנוגע למשקל הגוף על-רקע עישון, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 4523 מתבגרים שלמדו בבית-ספר תיכון בקונטיקט.

בהשוואה ללא-מעשנים, בקרב מעשנים כבדים תועד סיכוי נמוך יותר להקפדה על דיאטה בריאה, אך לא זוהה הבדלים בין משתתפים שדיווחו על עישון קל ואלו שלא עישנו סיגריות. הגבלה תזונתית לא-בריאה הייתה נפוצה יותר משמעותית הן עם עישון קל והן עם עישון כבד, בהשוואה ללא-מעשנים.

במודל שהתבסס על נתונים ממעשנים בלבד, בקרב מעשנים כבדים תועד סיכוי נמוך משמעותית להקפדה על הרגלי תזונה בריאים, בהשוואה למשתתפים שדיווחו על עישון קל. עם זאת, לא זוהה קשר בין דרגת העישון ובין הרגלי תזונה לא-בריאים.

החוקרים כותבים כי קיים קשר מובהק בין הגבלות תזונתיות ובין חששות בנוגע למשקל על-רקע עישון; עם זאת, נראה כי הדבר תלוי באופן ההגבלה התזונתית, עם חשש רב יותר בנוגע למשקל שזוהה רק בקרב מעשנים שדיווחו על הרגלי תזונה לא-בריאים, ולא באלו שהקפידו על הרגלי תזונה בריאים או לא הקפידו על התזונה. למרות מגבלות המחקר, החוקרים מאמינים כי יש לממצאים חשיבות רבה בכל הנוגע למניעת והפסקת עישון בקרב מתבגרים.

החוקרים מוסיפים כי מהתוצאות עולה צורך ברור לעודד דרכים לשמירה על משקל הגוף, ולהפריך את התפיסה לפיה עישון משמש לשמירה על משקל במתבגרים מעשנים. חשוב שמתבגרים יבינו כי יש דרכים אחרות לירידה במשקל, שהן יעילות ובריאות יותר.

Pediatrics. 2010;126:e66-e72. Published online June 14, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה