Smoking Related Disorders

עישון משמש להתמודדות עם רגשות שליליים בדחק לאחר טראומה (מתוך Addict Behav)

מחקר חדש מצא, כי חולים הסובלים מתסמונת דחק לאחר טראומה (PTSD posttraumatic stress syndrome) עם סימפטומטולוגיה גבוהה, הם בעלי נטייה גבוהה יותר לעשן, במטרה להפחית רגשות שליליים.

לדברי החוקרים, מחקרים מהעבר הדגימו, כי חשיפה לאירועים טראומטיים קשורה בנטייה מוגברת לעישון. נתונים אלה מדגישים את חשיבותה של הבנה טובה יותר של הקשר בין טראומה ועישון.

במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו מניעי עישון בקרב מבוגרים צעירים שנחשפו לטראומה. ההשערה המרכזית הייתה כי רמות גבוהות של תסמיני דחק לאחר טראומה מנבאות רצון מוגבר להשתמש בעישון להפחתת הרגש השלילי.

במסגרת המחקר השתתפו 100 מעשנים על בסיס יומי (גיל ממוצע 24.52 שנים), שדיווחו על חשיפה לאירוע טראומטי אחד לפחות. 37% מהפרטים ענו על הקריטריונים של PTSD. המשתתפים עישנו בממוצע 16 סיגריות ליום.

לדברי החוקרים, רמת תסמינים גבוהה יותר של דחק לאחר טראומה ניבאה עישון רב יותר להפחתת רגשות שליליים.

אנליזה משנית הציעה בנוסף, כי אלה שענו על הקריטריונים ל-PTSD עישנו יותר לשם הפחתת הרגשות השליליים בהשוואה לאלה שלא ענו על הקריטריונים, וכי הימנעות הקשורה לטראומה ותסמיני עוררות יתר, אך לא תסמינים של חוויה חוזרת, היו קשורים בעישון להפחתת הרגשות השליליים.

בניגוד לציפיות, רמות גבוהות יותר של תסמינים היו מנבאות גם לדיווח עצמי תדיר יותר של עישון לשם סטימולציה. אנליזה משנית הציעה, כי מניעי הסטימולציה היו קשורים משמעותית בתסמיני הימנעות.

לדברי החוקרים, הבנה נוספת של קשר זה עשויה להיות קריטית בפיתוח התערבויות ספציפיות להפסקת עישון באנשים עם סימפטומטולוגיה הקשורה לטראומה. הבנה זאת עשויה לדרוש התמקדות ספציפית במציאת אסטרטגיות אלטרנטיביות לוויסות הרגש ע”י עישון.

Addict Behav 2007;32:214-227

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה