Smoking Related Disorders

עישון מעלה סיכון לאסתמה בגיל העשרה (Am J Respir Crit Care Med)

ממחקר חדש עולה, כי עישון מעלה את הסיכון לאסתמה במתבגרים, בעיקר באלה ללא היסטוריה של אלרגיות.

לדברי החוקרים, על אף שחשיפה לעישון אימהי במהלך התקופה הרחמית ולעישון פסיבי קשורה להופעת אסתמה בילדות, מעט מחקרים בדקו את השפעת עישון פעיל על הופעת אסתמה במהלך גיל ההתבגרות. מחקרים פרוספקטיביים בנושא הופעת אסתמה בעישון פעיל במהלך גיל ההתבגרות עשויים להבהיר את הקשר בין עישון סיגריות קבוע והסיכון להופעה חדשה של אסתמה ולספק רציונל קצר-טווח חדש להתערבות למניעת עישון.

במסגרת המחקר השתתפו 2609 ילדים בכיתות ד’ עד ז’. המשתתפים היו ללא היסטוריה של אסתמה או צפצופים והיו במעקב מידי שנה.

עישון קבוע, שהוגדר כעישון של 7 סיגריות ביום לפחות בממוצע במהלך השבוע הקודם וכ-300 סיגריות בשנה שלפני כל ריאיון שנתי, נמצא קשור בסיכון מוגבר להופעה חדשה של אסתמה המאובחנת קלינית. בהשוואה ללא-מעשנים, ילדים שדיווחו על עישון של 300 סיגריות ומעלה בשנה היו בסיכון יחסי של 3.9 (רווח בר סמך 95%, 1.7-8.5) להופעה של אסתמה חדשה. הסיכון היה גדול יותר בילדים לא אלרגיים בהשוואה לאלרגיים. כמו כן, מעשנים קבועים שנחשפו לעישון אימהי בתקופה הרחמית היו בסיכון הגבוה ביותר לעישון פעיל (סיכון יחסי 8.8).

מגבלות המחקר כוללות הסתמכות על דיווח עצמי להערכת העישון והיעדר נתונים אודות חשיפה לעישון פסיבי.

לדברי החוקרים, ההשלכות על בריאות הציבור ממצאי המחקר הן מרחיקות לכת. לדבריהם, יש צורך במאמצים לאיזון השימוש בטבק תוך התמקדות במניעת עישון בילדים, במתבגרים ובנשים בגיל הפוריות על מנת להפחית את מספר מקרי האסתמה. הסיכון המוגבר להתפתחות מחלה כרונית מגבילה כמו אסתמה לאחר התחלת עישון קבוע עשויה לייצר מוטיבציה חדשה להימנעות מעישון בקרב מתבגרים.

Am J Respir Crit Care Med. 2006;174:1094-1100

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה