Smoking Related Disorders

מחקר ישראלי מעיד: עישון נרגילה מסוכן לבריאות (Pediatrics)

סקירה המתפרסמת לאחרונה על-ידי קבוצת חוקרים ישראליים מעידה כי עישון נרגילה (water-pipe smoking או WPS) הופך לבעיה בריאותית משמעותית בשל הסיכונים הכרוכים בעישון טבק ובשל זיהומים אפשריים הכרוכים בעישון משותף של נרגילה. מומלץ כי הרופאים יסבירו למטופלים את הסיכונים.

החוקרים כותבים כי אנשים סבורים שעישון נרגילה מזיק פחות מעישון סיגריות, שהנרגילה זמינה מאוד ושעלותה נמוכה ובנוסף גוברת השפעת התרבות המזרחית והערבית בארצות הברית ובארופה, דבר ההופך את עישון הנרגילה לבעיית בריאות ציבורית חשובה בקרב מתבגרים.

במזרח התיכון, בהודו, ובמדינות אחרות נהוג לעשן נרגילה מזה 400 שנים, וכיום ישנה התעוררות מחודשת של המנהג, בעיקר בקרב בני הנוער. אולם, רוב הרופאים המטפלים בבני נוער בארצותהברית אינם מכירים את הנושא ואת השלכותיו על הבריאות.

הרכב הטבק המשמש בנרגילה משתנה ולא קיים סטנדרט אחיד, אך מחקרים מעידים על הימצאות ריכוזים גבוהים של חד-תחמוצת הפחמן, של ניקוטין, של זפת שול מתכות כבדות. ריכוזי הרעלים הללו גבוהים לפחות כמו בסיגריות ותכולת הניקוטין בטבק הנרגילה נעה בין 2% ל-4%, לעומת 1%-3% בסיגריות. ריכוזי חד-תחמוצת הפחמן נעים בין ערכים של 0.34%-1.40% בעשן הנרגילה ועומדים על ערך של 0.41% בעשן הסיגריות.

מעשני נרגילה עלולים לספוג ריכוזים גבוהים יותר של הרעילים בעשן עצמו, וגם משום שהם מעשנים במהלך כמה שעות ועלולים לשאוף את העשן הלח, שגורם לפחות גירוי, יותר עמוק לריאותיהם. מחקרים מעידים על עליה בריכוזי ה-carboxyhemoglobin, ברמות הניקוטין, ה-cotinine, הארסניק, הכרום והעופרת וברמות חד-תחמוצת הפחמן בסיום השאיפה בקרב מעשני נרגילה.

מחקרים רפואיים בנושא הינם מעטים, אך המידע הקיים מעיד כי ההשלכות דומות לאלו של עישון סיגריות וכוללות ממאירויות בריאות ובמקומות אחרים, פגיעה בתיפקוד מערכת הנשימה, מחלות לב כליליות, ומשקל לידה נמוך.

סיכונים הכרוכים בעישון נרגילה, ואינם מופיעים בסיגריות הינם מחלות זיהומיות הנגרמות בשל העברת הנרגילה בין אנשים ובשל הכנה לא מבוקרת וידנית של הנרגילה לעישון. בין הזיהומים שהוזכרו הופיעו זיהומי Helicobacter pylori, אספרגילוזיס במערכת הנשימה, שחפת, צהבת מסוג C, הרפס סימפלקס, זיהומי Epstein-Barr virus, זיהומים בוירוסים של מערכת הנשימה וזיהומי HIV.

הוספת אלכוהול, או חומרים פסיכו-אקטיביים לטבק מגדילה עוד את הסיכונים. חלק מהמומחים טוענים שעישון הנרגילה מהווה שלב ראשון בדרך לעישון סיגריות או לשימוש בסמים לא חוקיים ובחומרים פסיכו-אקטיביים.

תפיסות שגויות שכיחות הינן שתכולת הניקוטין בנרגילה נמוכה מבסיגריות; שהמים בנרגילה מסננים את כל הרעלים; שעישון הנרגילה פחות מזיק לגרון ומערכת הנשימה מעישון סיגירות; ושטבק הנרגילה מכיל פרות ולכן בריא.

החוקרים כותבים כי אסטרטגיות בבריאות הציבור למניעת התפשטות מגפת ההרגל לעישון נרגילה כוללות מחקרים אפידמיולוגיים וטוקסיקולוגיים; יישום חוקים שיגבילו את הקניה והשימוש; וחינוך לבריאות, שיופנה בעיקר לבני הנוער. הם מסכמים כי על רופאי המשפחה המטפלים בבני נוער להיות מודעים לנושא ולהכיר את השלכותיו הבריאותיות על-מנת להשכיל לייעץ למטופלים כיצד לצמצם את הסיכונים הפוטנציאלים לבריאותם בשל התנהגות מסוכנת זו.

לידיעה במדסקייפ

Pediatrics. 2005;116:e113-e119

הערת מערכת: ב-12/03 דווח ב”רפואה” מאת ד”ר ורסנו ש-41% מבני הנוער שהשתתפו בסקר דיווחו על שימוש בנרגילה מפעם לפעם, ו-22% באופן קבוע. לכן למחקר ישראלי זה, חשיבות רבה דווקא עבור הקהיליה בישראל. קישור לדיווח באתר e-med

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צליעה בילדים (Pediatr Rev) - והערות ד

    צליעה בילדים (Pediatr Rev) - והערות ד"ר אבי פנסקי, עורך אורתופדיה

    צליעה בילדים היא סיבה שכיחה לפנייה לחדרי מיון, והאבחנה המבדלת במקרים אלו רחבה למדי: הסיבה עשויה להיות מולדת, דלקתית, זיהומית, חבלתית, נאופלסטית ואידיופאתית. ד"ר פנסקי משתף מאמר מ-Pediatrics in Review הסוקר את שיטות האבחון השונות, ומוסיף מהערותיו.

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • הנחיות האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Pediatrics)

    הנחיות האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Pediatrics)

    כוח העבודה (Joint Task Force) של האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה עדכן את ההנחיות לטיפול ב-AD. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר מה-JAMA Pediatrics שריכז את ההמלצות העיקריות לגבי טיפול בדרמטיטיס אטופית, ומוסיף מהערותיו.

  • יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 עשויות להוביל לירידה של פי ארבע בסיכויי להתפתחות חסר תסמיני של הוויטמין בשנה הראשונה לחייהם, בהשוואה ליילודים שלא עברו בדיקות סקר אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מגרמניה שפורסמו בכתב העת Pediatrics. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר וויטמין B12 עשוי לפגוע בהתפתחות יילודים, אך ההשפעה של בדיקות […]

  • סגירה פרוצדורלית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) בפגים: קווים מנחים (JPER)

    סגירה פרוצדורלית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) בפגים: קווים מנחים (JPER)

    קווים מנחים חדשים מציעים כי סגירה טרנסקטטרית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) עשויה להיות עדיפה על פני סגירה כירורגית בפגים עם פגות קיצונית הזקוקים להנשמה מלאכותית, כך פורסם ב-Journal of Perinatology. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • קולכיצין עשוי לשמש כטיפול יעיל כנגד אפטות בילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Pediatric Dermatology)

    קולכיצין עשוי לשמש כטיפול יעיל כנגד אפטות בילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Pediatric Dermatology)

    קולכיצין מהווה אפשרות טיפול יעילה במרבית הילדים עם Complex Aphthous Stomatitis (או CAS), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Pediatric Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי CAS בילדים לרוב מטופל מקומית עם טיפול תומך, אשר לעיתים קרובות אינו יעיל. אין מידע רב אודות המחלה ואפשרויות הטיפול בה בילדים, כאשר […]

  • טיפול אנטיביוטי אמפירי פומי מול תוך-ורידי בילדים ובני נוער עם זיהומי עצם ופרק: מחקר ארצי מבוקר עם הקצאה רנדומלית מדנמרק (The Lancet)

    טיפול אנטיביוטי אמפירי פומי מול תוך-ורידי בילדים ובני נוער עם זיהומי עצם ופרק: מחקר ארצי מבוקר עם הקצאה רנדומלית מדנמרק (The Lancet)

    מחקר ארצי מבוקר עם הקצאה רנדומלית שנערך בדנמרק בין השנים 2020-2023 ופורסם לאחרונה בLANCET לבריאות הילד והמתבגר, בדק את יעילות ובטיחות התחלת טיפול אנטיביוטי פומי מול התחלת טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי בילדים ובני נוער עם זיהומי עצם/פרק לא מסובכים. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

  • מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

    מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

    בילדים לאימהות עם יתר הפרעת יתר לחץ דם בהיריון (Hypertensive Disorder in Pregnancy) ייתכן סיכון מוגבר להפרעת עיניות נפוצות, כולל פזילה, פזילה החוצה לסירוגין ואקסופוריה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. קדם-רעלת היריון ולחץ דם שאינו מאוזן היטב עלולים להיות מלווים בסיכון הגדול ביותר להפרעות אלו. מחקר העוקבה כלל 3,117 […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה