Sleep Apnoea

שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את שיעורי הימצאות היפראלדוסטרוניזם ראשוני באלו עם הפרעת הנשימה בשינה, עם דגש על חולים עם יתר לחץ דם.

החוקרים השלימו חיפוש נרחב במאגרי PubMed, Embase, CINAHL, Scopus ו-Web of Science לזיהוי מאמרים שפורסמו עד ספטמבר 2023. הם התמקדו במחקרים שדיווחו על שיעורי הימצאות דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהיפך, באופן ספציפי בחולים עם יתר לחץ דם.

מניתוח הנתונים שנאספו למטה-אנליזה עלו שיעורי הימצאות של 59.8% של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ויתר לחץ דם, כאשר 45.5% מהחולים אובחנו עם דום הפרעת נשימה בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה.

מטה-רגרסיה לא הדגימה השפעה משמעותית של גיל, מין, מדד מסת גוף, תרופות לאיזון לחץ הדם, לחץ דם סיסטולי, לחץ דם דיאסטולי, או רמות אשלגן בדם על שיעורי הימצאות הפרעת הנשימה בשינה. עם זאת, החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית עם קצב פינוי גלומרולארי (p<0.001).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי היפרפילטרציה (קצב פינוי גלומרולארי משוער של 100 מ”ל/דקה ומעלה) מלווה בשכיחות גבוהה יותר של דום נשימה חסימתי בשינה (71%, P<0.01).

בקרב חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ויתר לחץ דם תועה שכיחות היפראלדוסטרוניזם ראשוני של 11.2%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על שכיחות משמעותית של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני.

J Clin Endocrinol Metab, Jun 28, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה