Sleep Apnoea

דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים חמורים של זיהום בקורונה (Thorax)

במבוגרים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה קיים סיכון מוגבר להתפתחות COVID-19 וכן סיבוכים חמורים על-רקע הזיהום הנגיפי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Thorax. יתרה מזאת, באלו עם מחלה נלווית בדרכי האוויר בנוסף להפרעת הנשימה בשינה תועד סיכון גבוה עוד יותר לסיבוכי קורונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מנגנונים פתו-פיזיולוגיים אפשריים, אין נתונים רבים אודות הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין הסיכון להדבקה בקורונה או סיבוכים חמורים על-רקע הזיהום הנגיפי.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים רפואיים מאונטריו, קנדה. במסגרת המחקר התאימו החוקרים בין מבוגרים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה תחת טיפול בלחץ אוויר חיובי בחמש השנים שקדמו למגפה (קבוצת חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה) עם חולים בעלי מאפייני בסיס תואמים באוכלוסייה הכללית אשר היו בסיכון נמוך להפרעת הנשימה בשינה (קבוצת חולים ללא דום נשימה חסימתי בשינה).

במסגרת המחקר נבחן הסיכון לתוצאה חיובית בבדיקה לזיהוי COVID-19, כמו גם שיעור אשפוזים בבית חולים, אשפוזים ביחידת טיפול נמרץ, תמותה או ביקורים בחדר מיון על-רקע הזיהום הנגיפי, בתוך 12 חודשים מתחילת המגפה. עוד בחנו החוקרים את ההשפעה של מחלות קרדיו-מטבוליות או מחלות כרוניות של דרכיי האוויר, בשילוב עם הפרעת הנשימה בשינה.

החוקרים זיהו והתאימו בין 324,029 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ובין כ-4.5 מיליון משתתפים ללא דום נשימה חסימתי בשינה.

בהשוואה לאלו ללא הפרעת הנשימה בשינה, בקרב חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכון מוגבר לתוצאה חיובית בבדיקה ל-COVID-19 (יחס סיכון של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.21), פניה לחדר מיון על-רקע COVID-19 (יחס סיכון של 1.62, רווח בר-סמך 95% של 1.51-1.73), אשפוזים (יחס סיכון של 1.50, רווח בר-סמך 95% של 1.37-1.65), או אשפוזים ביחידות טיפול נמרץ (יחס סיכון של 1.53, רווח בר-סמך 95% של 1.27-1.84). לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה על-רקע COVID-19 לאחר 30 ימים (יחס סיכון של 0.98, רווח בר-סמך 95% של 0.82-1.60).

מהנתונים עולה כי בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, אבחנה נלווית של מחלה בדרכי אוויר, אך לא מחלה קרדיו-מטבולית, לוותה בסיכון מוגבר לסיבוכים על-רקע COVID-19, כולל תמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אבחנה לאחרונה של דום נשימה חסימתי בשינה הדורשת טיפול מלווה בסיכון מוגבר לתוצאה חיובית בבדיקה לנגיף הקורונה ולסיבוכים חמורים משנית לזיהום הנגיפי, בעיקר בחולים הסובלים בנוסף ממחלה כרונית של דרכי האוויר.

Thorax, Jan 30, 2023

לידיעה  ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה