Sleep Apnoea

צפיפות עצם נמוכה יותר בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (Cranio)

במבוגרים עם דום נשימה לחסימתי בשינה צפיפות עצם נמוכה מהצפוי, העשויה להשפיע על חוזק העצמות והשיניים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cranio.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין צפיפות עצם נמוכה אינו מובן היטב. הם השלימו מחקר חתך רטרוספקטיבי שכלל 19 מבוגרים (גיל ממוצע של 53.7 שנים; 73% גברים) עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה מתונה-עד-חמורה ו-19 מבוגרים (גיל ממוצע של 52.6 שנים, 59% נשים) ללא דום נשימה חסימתי בשינה, במטרה לקבוע את ההשפעה של הפרעת הנשימה על צפיפות העצם.

להערכת צפיפות העצם בחנו החוקרים את הדמיות CBCT (Cone Beam CT) לפני הטיפול לחישוב הצפיפות הרדיוגרפית ביחידות HU (או Hounsfield Units) של הצד השמאלי והימני של חוליה צווארית ראשוני וחוליית דנס והחולייה הצווארית השניה.

הצפיפות הרדיוגרפית הממוצעת בכל האזורים שנבחנו לא הייתה שונה משמעותית בין חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ואלו ללא הפרעת הנשימה בשינה.

החוקרים זיהו צפיפות רדיוגרפית ממוצעת נמוכה יותר משמעותית באזור הדנס בגברים עם בהשוואה דום נשימה חסימתי בשינה, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הנשימה בשינה (67.24 לעומת 234.22 יחידות, בהתאמה, p=0.032).

עוד זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות לאחר תקנון לגיל, מין ומדד מסת גוף. בניתוח זה, באלו עם דום נשימה חסימתי בשינה תועדה צפיפות רדיוגרפית נמוכה יותר, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הנשימה בשינה בחוליה צווארית ראשונה משמאל (36.69 לעומת 81.67 יחידות) ומימין (30.59 לעומת 74.26 יחידות, p=0.045) ובדנס (159.25 לעומת 223.94 יחידות, p=0.038).

מהנתונים עולה עוד קשר מובהק סטטיסטית בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין מין, אך לא עם מדד מסת גוף או גיל החולה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה יש לקחת בחשבון את האפשרות לצפיפות עצם נמוכה ולשקול את הצורך בהתערבות רפואית.

Cranio, Dec 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה