Sleep Apnoea

האם שינת לילה לא מספקת מעלה את הסיכון להשמנה במתבגרים? (מתוך כנס ה-ESC)

בקרב מתבגרים הנוהגים לישון פחות מ-8 שעות בלילה תועדו שיעורים גבוהים יותר של עודף-משקל והשמנת-יתר, בהשוואה לאלו שישנו לפחות 8 שעות בלילה, כמומלץ בהנחיות, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology.

במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין שינה ובין תוצאים קרדיו-מטבוליים, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,229 מתבגרים מתכנית SI! Program בספרד, תכנית הכוללת מספר מרכיבים שמטרתה לשפר או לשמר הרגלי אורחות חיים בילדים ומתבגרים לאורך החיים. תכנית זו יושמה בבתי ספר בספרד, קולומביה וארצות הברית.

לצורך המחקר הנוכחי, המשתתפים קיבלו מדי האצה שענו למשך שבוע במטרה לעקוב אחר הרגלי שינה/ערות שלהם. עוד הושלמו שני ביקורי מעקב נוספים אחר המטופלים.

החוקרים מדווחים כי 895 מתבגרים (גיל ממוצע של 15.8 שנים; 53 בנות) השלימו את המעקב. המשתתפים סווגו ככאלו שישנו בהתאם להמלצות (8 שעות), אלו שישנו מעט (7-8 שעות), או אלו שישנו מעט מאוד (פחות מ-7 שעות).

מהנתונים עולה כי רק 34.2% מהמתבגרים בגילאי 12 שנים, 23.4% מאלו בגילאי 14 שנים ו-19.4% מאלו בגילאי 16 שנים השיגו את כמות השינה המומלצת בהנחיות.

שינה קצרה מאוד הייתה נפוצה יותר בקרב בנים מבנות (22.8% לעומת 16%, בהתאמה), כמו גם בקרב מתבגרים ממשפחות מהגרים, בהשוואה לאלו ממשפחות שנולדו בספרד (23.7% לעומת 17.2%). ייתכן כי במתבגרים אלו דפוסי שינה שונים לאור הבדלים תרבותיים, אך הבדל זה גם עשוי לנבוע מהבדלים סוציו-אקונומיים.

בהשוואה לשינה אופטימאלית, שיעורי עודף-משקל/השמנת-יתר היו גבוהים יותר ב-21% ו-72% באלו שישנו פחות מ-7 שעות בלילה בגילאי 12 שנים ו-14 שנים, בהתאמה. בקרב אלו שישנו 7-8 שעות בלילה תועדה עליה של 19% ו-29% בסיכון לעודף-משקל/השמנת-יתר, בהשוואה לאלו שישנו לפחות 8 שעות בלילה, בגילאי 12 שנים ו-14 שנים, בהתאמה. בדומה, הן בקרב אלו שישנו מעט והן בקרב אלו שישנו מעט מאוד תועדו מדדי תסמונת מטבולית גבוהים יותר בגילאי 12 שנים ו-14 שנים, בהשוואה לאלו שישנו 8 שעות בלילה.

החוקרים כותבים כי ההורים והמטפלים יכולים לנקוט בצעדים רבים לשיפור אורחות החיים ודפוסי השינה של ילדיהם, אך ברמת הממשל ניתן לדחות את זמני התחלת לימודים בבתי ספר תיכוניים לשיפור משך השינה בקרב מתבגרים.

 

מתוך כנס ה-ESC

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה