Sepsis

גורמי סיכון לאשפוז חוזר של ילדים לאחר אלח-דם (Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של אשפוז חוזר בקרב ילדים לאחר אשפוז בשל אלח-דם, כאשר לרוב הסיבה לאשפוז החוזר הינה מחלה זיהומית והסיכון גבוה במיוחד בגילאים צעירים ובנוכחות מחלות רקע או הפרעה בספירת הדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שילדים ששרדו אלח-דם מצויים בסיכון גבוה לאשפוז חוזר, אין נתונים רבים אודות גורמי הסיכון לאשפוז חוזר של ילדים אלו. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את שכיחות אשפוזים חוזרים והסיבה לאשפוז חוזר בתוך 90 ימים מהשחרור מבית החולים ולזהות משתנים ברמת-מטופל המעלים את הסיכון לאשפוז חוזר.

המחקר הרטרוספקטיבי, תצפיתי, כלל 3,464 חולים שטופלו בשל אלח-דם או הלם ספטי בין ינואר 2011 ועד דצמבר 2018, אשר שרדו עד לשחרור מבית החולים. החוקרים קבעו את השכיחות והסיבה לאשפוז חוזר לאורך 90 ימים לאחר השחרור מבית החולים וזיהו משתנים ברמת המטופל הקשורים בסיכון מוגבר לאשפוז חוזר.

אשפוז חוזר הוגדר כטיפול באשפוז בתוך 90 ימים מהשחרור מבית החולים לאחר אשפוז בגין אלח-דם. התוצאים שנבחנו כללו את שכיחות האשפוזים החוזרים והסיבות לאשפוז לאחר 7, 30 ו-90 ימים.

לאחר אשפוז אינדקס בשל אלח-דם, שיעור האשפוזים החוזרים עמד על 7% (רווח בר-סמך 95% של 6-8%) לאחר 7 ימים, 20% (רווח בר-סמך 95% של 18-21%) לאחר 30 ימים ו-33% (31-34%) לאחר 90 ימים.

משתנים שנקשרו באופן בלתי-תלוי עם הסיכון לאשפוז חוזר לאחר 90 ימים כללו גיל עד שנה אחת, מחלות רקע כרוניות, ריכוז המוגלובין נמוך יותר וריכוז אוריאה גבוהה יותר בעת אבחנת אלח-דם, כמו גם ספירה לבנה נמוכה בבדיקות חוזרות. משתנים אלו סיפקו הסבר לחלק קטן מהסיכון הכולל והדגימו ערך מנבא מתון (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.67-0.72) לאשפוז חוזר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב ילדים ששרדו אשפוז בגין אלח-דם תועדה שכיחות גבוהה של אשפוזים חוזרים, בעיקר בשל זיהומים. משתנים ברמת המטופל סיפקו הסבר חלקי בלבד לסיכון לאשפוזים חוזרים.

Pediatrics, July 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה