חסרים תזונתיים נפוצים בחולים עם אירוע פסיכוטי ראשון (Schizophr Bull)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר בין חסרים תזונתיים, בפרט חסר חומצה פולית וויטמין D, ובין אירוע פסיכוטי ראשון, כך מדווחים חוקרים מאוסטרליה  במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת Schizophrenia Bulletin. החוקרים זיהו רמות נמוכות יותר משמעותית של חומצה פולית וויטמין D בחולים עם אירוע פסיכוטי ראשון, בהשוואה לביקורות בריאות.

במהלך יולי 2017 ערכו החוקרים חיפוש במספר מאגרי נתונים של מחקרים בשפה אנגלית. הם כללו רק מחקרים בהם מעל 75% מהחולים התייצגו עם אירוע פסיכוטי ראשון, או שקיבלו טיפול פעיל משירותי “התערבות מוקדמת בפסיכוזה”, או שקיבלו טיפול אנטי-פסיכוטי בתוך שלוש שנים מאבחנת הפרעה פסיכוטית. הם התמקדו במחקרים שהשוו רמות בדם של כל וויטמין או מרכיב תזונתי בחולים עם אירוע פסיכוטי ראשון, לעומת ביקורות.

בסיכומו של דבר, נבחרו 28 מאמרים (2,612 משתתפים, מהם 1,221 עם אירוע פסיכוטי ראשון ו-1,391 ביקורות בריאות). המחקרים בחנו הבדלים ברמות ויטמין A, B12, C, D, E וחומצה פולית וכן הבדלים בעשרה מינראלים אבץ, מגנזיום, נתרן, אשלגן, סידן, כרום, נחושת, ברזל, מנגן וסלניום.

החוקרים זיהו תשעה מחקרים שדיווחו על רמות וויטמין B (872 משתתפים: 425 עם אירוע פסיכוטי ראשון ו-447 ביקורות). בשמונה מהמחקרים הללו, חולים עם אירוע פסיכוטי ראשון לא קיבלו טיפול תרופתי. מחקרים אלו בחנו רמות חומצה פולית וויטמין B12.

ניתוח סטטיסטי הדגים רמות נמוכות יותר משמעותית של חומצה פולית בדם בחולים עם אירוע פסיכוטי ראשון, בהשוואה לביקורות בריאות.

תועדה הטרוגניות משמעותית בין המחקרים עם עדות להבדלים משמעותיים במגוון מדדים בדם בין חולים עם אירוע פסיכוטי ראשון ובין הביקורות.

ארבעת המחקרים (620 חולים) שבחנו רמות בדם של וויטמין B12 לא זיהו הבדלים משמעותיים בין חולים עם אירוע פסיכוטי ראשון ובין הביקורות הבריאות. מבין חמשת המחקרים שבחנו את הקשר בין רמות חומצה פולית ובין תסמינים פסיכיאטריים, כפי שנקבע לפי מדד PANSS (Positive and Negative Syndrome Scale), רק מחקר אחד זיהה  קורלציה עם מדד PANSS.

עם זאת, שלושה מחקרים זיהו  קורלציה משמעותית בין רמות חומצה פולית בדם ובין מרכיבים במדד PANSS, עם רמות נמוכות יותר של חומצה פולית שניבאו תסמינים שליליים או כלליים חמורים יותר (אך לא תסמינים חיוביים או קוגניטיביים). שניים מבין שלושת המחקרים שבחנו את הקורלציה הקלינית של ויטמין B12 זיהו קורלציה שלילית בין B12 ובין תסמינים שליליים.

מטה-אנליזה של שבעה מחקרים שבחנו רמות וויטמין D בדם מצאה כי בחולים  עם אירוע פסיכוטי ראשון, רמות ויטמין D היו נמוכות, עם הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות. שלושה  מחקרים שבחנו את הקורלציה בין וויטמין D ובין תסמינים פסיכיאטריים מצאו כולם קשר מסוים בין רמות נמוכות של ויטמין D ובין בריאות נפשית גרועה יותר.

לא זוהו הבדלים משמעותיים במטה-אנליזה בין חולים עם אירוע פסיכוטי ראשון ובין ביקורות בריאות ברמות כל המינראלים התזונתיים.

Schizophr Bull. Published online November 30, 2017

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן