SARS & Coronavirus

טיפול ב-Azithromycin  מלווה בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב חדה ותמותה בחולים עם COVID-19 וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם (J Am Heart Assoc)

קורונה

טיפול ב- Azithromycin עשוי להביא לעליה בסיכון לאי-ספיקת לב חדה ותמותה בעבות זאת בקרב חולים מאושפזים עם COVID-19 וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. בחולים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם לא תועד סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב חדה על-רקע הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-פי עקרונות הפתוגנזה של נגיפים והסיכון לזיהום נלווה, סביר לבחור באפשרות טיפול אמפירי ב- Azithromycinכנגד דלקת ריאות משנית לזיהום ריאתי בנגיף קורונה. כעת הם השלימו סקירה מקיפה של הקשר בין טיפול ב- Azithromycin ובין התוצאות בחולים שאושפזו בשל COVID-19 בחמש מדינות ברחבי אירופה. מטרתם הייתה לקבוע אם Azithromycin מעלה את הסיכון לסיבוכים לבביים ואם ההשפעה על סיבוכים לבבים ותמותה משתנה לפי היסטוריה של מחלת לב וכלי דם קודמת.

החוקרים זיהו 793 חולים עם חשיפה ל- Azithromycinבתוך 24 שעות מאשפוז בבית חולים עם זיהום בקורונה ו-2,141 חולים נוספים שנדבקו בנגיף וקיבלו טיפול סטנדרטי. מבין כלל המשתתפים המחקר, במעט יותר משליש (36.4%) היה ידוע על מחלה קרדיווסקולארית קודמת.

התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה לאחר 30 ימים ואי-ספיקת לב חדה.

מהנתונים בכלל המדגם עולה כי שיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 21% ושיעורי אי-ספיקת לב חדה עמדו על 8.6%. הטיפול ב- Azithromycin לווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לאי-ספיקת לב חדה בקרב חולים עם היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (סיכון יחסי של 1.48, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.06) ולא זוהה קשר מובהק סטטיסטית עם שיעורי התמותה לאחר 30 ימים בקבוצה זו (סיכון יחסי של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.69-1.28).

עם זאת, בקרב חולים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, טיפול ב- Azithromycin לא לווה בסיכון מוגבר משמעותית לאי-ספיקת לב חדה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (סיכון יחסי של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 0.75-2.04) ולווה בירידה מובהקת סטטיסטית לתמותה לאחר 30 ימים (סיכון יחסי של 0.57, רווח בר-סמך 95% של 0.42-0.79).

הסיכון היחסי לתמותה לאחר 30 ימים היה נמוך יותר בקרב חולים ללא היסטוריה של מחלת לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם היסטוריה של מחלת לב וכלי דם (P=0.01) והחוקרים מדווחים על קשר מובהק סטטיסטית בין אי-ספיקת לב חדה ותמותה (יחס סיכויים של 2.28, רווח בר-סמך 95% של 1.34-3.90).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות ש- Azithromycin הינו אחד התכשירים הנפוצים שהיו בשימוש בזמן מגפת הקורונה, השימוש בתרופה זו לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים ותמותה בחלק מהמחקרים הקודמים באוכלוסיות ללא COVID-19. במדגם הנוכחי זוהה סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב חדה ותמותה בחולים עם היסטוריה של מחלת לב וכלי דם, אך לא באלו ללא מחלה קרדיווסקולארית קודמת.

J Am Heart Assoc, July 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה