SARS & Coronavirus

זיהום בקורונה בזמן היריון עשוי להשפיע על המצב הנוירו-התפתחותי של בנים (JAMA Netw Open)

בקרב בנים שנולדו לאימהות שנדבקו בקורונה במהלך ההיריון ייתכן סיכון מוגבר להפרעה נוירו-התפתחותית עד גיל 12 חודשים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר אפידמיולוגי קודם הציע כי זיהום אימהי במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר למגוון הפרעות נוירו-התפתחותיות, כולל אוטיזם וסכיזופרניה, בצאצאים.

החוקרים מהרווארד בחנו את הנתונים אודות 18,355 לידות בין תחילת מרץ בשנת 2020 ועד סוף מאי בשנת 2021 בשמונה בתי חולים במסצ’וסטס. מבין לידות אלו, 883 צאצאים (4.8%) נולדו לאימהות שנמצאו חיוביות לנגיף הקורונה במהלך ההיריון. מבין הילדים שנחשפו לקורונה ברחם, 26 (3%) אובחנו עם הפרעה נוירו-התפתחותית, כולל הפרעות בתפקוד מוטורי, שפה ודיבור, כמו גם התפתחות פסיכולוגית, עד גיל שנה. בקרב אלו שלא נחשפו לנגיף, שיעורי הפרעה נוירו-התפתחותית עמדו על 1.8%.

לאחר תקנון לגורמים דוגמת גזע, ביטוח רפואי, גיל האם ולידה מוקדמת, החוקרים מצאון כי תוצאה חיובית לבדיקת קורונה במהלך ההיריון נקשרה עם סיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות עד גיל 12 חודשים בבנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.94, p=0.01), אך לא בקרב בנות.

בתת-קבוצה של ילדים עם נתונים זמינים לאחר 18 חודשים, הקורלציה בקרב בנים בגיל זה הייתה פחות בולטת ולא מובהקת סטטיסטית (יחס סיכויים מתוקן של 1.42, p=0.10).

החוקרים כותבים כי הסיכון להפרעה נוירו-התפתחותית על-רקע זיהום אימהי בקורונה היה גבוה יותר באופן לא-פרופורציונאלי בתינוקות זכרים, בהתאם לנטייה המוגברת הידועה של בנים להשלכות של חשיפה לאירועים שליליים בזמן ההיריון.

יש מקום להשלים מחקרים גדולים יותר עם מעקב ארוך יותר במטה לאשר את הקשר הנ”ל בין זיהום אימהי בנגיף קורונה בזמן היריון ובין המצב הנוירו-התפתחותי בבנים.

JAMA Netw Open, March 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה