Safety & Risk Management

האם למתן מניעתי של אנטיביוטיקה שעה לפני ניתוח יש תועלת במניעת זיהומים באיזור הניתוח ? (JAMA Surg)

מחקר חדש מה-JAMA Surgery מדווח שאין עדות לכך שיש לתת אנטיביוטיקה מניעתית 60 דקות לפני ניתוח, שכן הסיכון לזיהום ניתוחי באתר הניתוח (SSI) אינו קשור באופן מובהק למתן אנטיביוטיקה מניעתית. הסיכון ל-SSI שונה במטופלים שונים, פרוצדורות וסוג האנטיביוטיקות.

החוקרים מסכמים כי לא צפו בקשר מובהק בין עיתוי האנטיביוטיקה ל-SSI , אך כן מצאו קשר בין בחירת סוג האנטיביוטיקה ל-SSI בניתוחים אורתופדיים וקולורקטליים.

כאמור, המחקר בחן את ההמלצות למתן אנטיביוטיקה פרופילקטית 60 דקות לפני ניתוח. מחקרים קודמים הראו שמתן אנטיביוטיקה מניעתית בתזמון אחר עשויה להיות אפקטיבית יותר מאשר זו המומלצת 60 דקות לפני הניתוח.

האנליזה בדקה את התיזמון כמשתנה מתמשך, לרבות מידע מפורט על המטופלים ועל הפרוצדורות, ועקבה  את ה-SSI במהלך 30 יום לאחר הניתוח. המחקר כלל מטופלים, בעיקר גברים מבוגרים, אשר עברו ניתוחים אורתופדיים, קולורקטאליים, וסקולרים וגינקולוגיים מ-2005 ועד 2009 ב-112 בתי חולים. לא נכללו ניתוחים קרדיאליים.

 החוקרים בחנו היארעות של SSI במטופלים שקיבלו אנטיביוטיקה מניעתית בתוך 60 דקות לפני הניתוח והשוו לאלו שקיבלו את האנטיביוטיקה זמן רב יותר מ-60 דקות לפני הניתוח. יחס הסיכון היה 1.34 בטווח של 1.08-1.66 לפני התאמת גורמי סיכון. לאחר התאמות לגורמי סיכון של מטופלים, פרוצדורות לא נמצאו הבדלים בסיכון ל-SSI בין שתי הקבוצות.

החוקרים אינם קוראים להימנע מאנטיביוטיקה מניעתית זמן קצר לפני הניתוח, אך מציינים שיש מקום לבסס את המלצות עיתוי מתן האנטיביוטיקה על פי עדויות .

JAMA Surg. Published online March 20, 2013. Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה