Safety & Risk Management

מינוני יתר של אופיואידים מהווים כ-75% ממקרי התמותה על רקע שימוש במינוני יתר של תרופות בארה”ב (JAMA )

אופיואידים אנלגטיים הם האשמים המרכזיים בתמותה בארה”ב הנגרמת ממינון יתר של תרופות – כך מציג מחקר חדש ב-JAMA .

באנליזה שביצעו החוקרים במרכז לבקרת מחלות ומניעה (CDC) באטלנטה, ג’ורגיה, נמצא ש-75.2% מהתמותה הקשורה לנטילת תרופות קשורה לנטילת אופיואידים בנפרד או בשילוב עם תרופות אחרות.

החוקרים עשו שימוש בנתונים מתוך מאגר המידע הלאומי של סיבות תמותה בכדי לבחון את התרופות הספציפיות הקשורות לתמותה שעל רקע נטילת מינוני יתר.

לפי הנתונים, בשנת 2010 היו 38,329 מקרי מוות על רקע מינוני יתר בארה”ב. מהם ב- 57.7%  הייתה מעורבות של תרופות ספציפיות וב-24.6% הייתה מעורבות של תרופות לא ספציפיות.

מתוך מקרי המוות של תרופות ספציפיות 74.3% היו לא מכוונות , 17.1% היו למעשה התאבדויות ו-8.4% ללא הגדרה.

ע”פ מימצאי האנליזה, התרופות שהיו הכי הרבה מעורבות במקרי התמותה ממינוני יתר היו אופיואידים (75.2%) , בנזודיאזפינים (29.4%) , אנטי-דכאוניות (17.6%) ואנטי-אפילפטיות ואנטי-פרקינסון (7.8%), במסגרת טיפול יחיד או משולב עם תרופות נוספות.

החוקרים מציינים שהאנליזה לא רק שאיששה את מה שהיה ידוע כבר על התפקיד הבולט שיש לאופיואידים אנלגטיים בתמותה על רקע מינוני יתר, אלא גם מציגה את המעורבות הרבה של תרופות הנרשמות בדרך כלל למצבים נפשיים כמו הבנזודיאזפינים, האנטי-דכאונים והאנטי-פסיכוטיים בתמותה בשל מינוני יתר.

ע”פ האנליזה, אנשים עם מחלה נפשית נמצאים בסיכון מוגבר לצריכה מוגברת של תרופות, שימוש לא רפואי ומינוני יתר של אופיואידים.

לכן, הם מדגישים שסקירה, זיהוי וניהול מתאים של הפרעות אלה הם מרכיבים חשובים בניהול מחלות התנהגותיות וכאבים כרוניים. כלים כמו ניטור מרשמים, ותיקים רפואיים ממוחשבים עשויים לסייע לרופאים לזהות שימוש מסוכן בתרופות ולתרום לקבלת החלטות באשר לטיפול הרצוי, בעיקר באופיואידים ובנזודיאזפינים.

JAMA. 2013;309:657-659

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה