Rheumatology Other

סיכון מוגבר לעיוורון בבנים עם דלקת ענביה על-רקע JIA (מתוך Clinical Ophthalmology)

בחולים עם דלקת ענביה על-רקע JIA (או Juvenile Idiopathic Arthritis) תועד סיכון מוגבר לעיוורון בבנים, אפריקאים-אמריקאים ומבוטחי מדיקייד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Ophthalmology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי JIA הינה המחלה הריאומטית הנפוצה ביותר בילדות והינה המחלה הסיסטמית הנפוצה ביותר שנקשרה עם דלקת ענביה. דלקת ענביה על-רקע JIA הינה מחלה עם מעט תסמינים אך מלווה בשיעור גבוה של סיבוכים מסכני-ראיה.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר IRIS במטרה לקבוע אם גורמים סוציו-דמוגרפיים וכיסוי ביטוחי עשויים להשפיע על תוצאות תפקוד הראיה וסיבוכים בחולים עם דלקת ענביה על-רקע JIA.

מבין למעלה מ-65 מיליון רשומות רפואיות זיהו החוקרים 1,346 ילדים (גיל חציוני באבחנה של 11 שנים; 72.7% בנות) עם אבחנה של דלקת ענביה על-רקע JIA, רובם היו בעלי ביטוח רפואי מסחרי (53.4%) או מדיקייד (25.2%).

התוצא העיקרי היה היארעות עיוורון בלפחות עין אחת על-פי גורמים סוציו-דמוגרפיים, כאשר תוצאים משניים כללו ניתוח גלאוקומה וקטרקט לאחר אבחנה של דלקת ענביה.

מהתוצאות עולה כי חדות הראיה הממוצעת ב-1,001 הילדים עם נתוני בסיס זמינים עמדו על 0.22 logMAR בעין הגרועה ביותר ועל 0.07 logMAR בעין הטובה ביותר. החוקרים מדווחים כי 46 חולים (3.4%) עברו ניתוח קטרקט ו-28 חולים (2.1%) עברו ניתוח גלאוקומה.

לאחר תקנו לגזע וביטוח רפואי, החוקרים מדווחים כי הסיכון לעיוורון היה גבוה יותר בבנים (יחס סיכון של 2.15) ולאחר תקנון למגדר וביטוח רפואי, הסיכון לחדות ראיה של 20/200 או גרוע יותר היה גבוה פי 2.5 במטופלים ממוצא אפריקאי-אמריקאי (יחס סיכון של 2.54). בקרב חולים עם ביטוח מדיקייד, הסיכון לעיוורון היה גבוה יותר מכפליים, לאחר תקנון למגדר וגזע (יחס סיכון של 2.23).

החוקרים מדווחים כי לא זוהו סיכונים משמעותיים לניתוח גלאוקומה או קטרקט  על-רקע מנבאים אלו.

לסיכום, למרות שיפור כולל בתוצאות הראיה הודות להתקדמות בטיפולים זמינים לדלקת ענביה על-רקע JIA, על רופאים להיות מודעים להבדלים ומכשולים אפשריים לטיפול בחולים עם דלקת ענביה על-רקע JIA. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס ההבדלים שתוארו במחקר הנוכחי.

Clinical Ophthalmology, Apr 21, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה