Rheumatology Other

בדיקת דם חדשה לדלקת מפרקים שגרונית? (ACR)

בדיקת דם חדשה עשויה לסייע לאתר חולי דלקת מפרקים שגרונית סרו-חיובית או סרו-שלילית

חוקרים הציגו מחקר חדש במפגש השנתי של הקולג’ האמריקאי לראומטולוגיה (ACR) בו הם טוענים כי הם פיתחו בדיקת דם חדשה שיכולה להבדיל בין חולים עם דלקת מפרקים שגרונית סרו-חיובית או סרו-שלילית מאנשים בריאים לבין אלה עם מחלות דלקתיות אחרות או אוסטאוארטריטיס.

החוקר הראשי במחקר הזהיר כי עדיין יש לאשר את הבדיקה במחקר נוסף וכי לבדיקה יש רגישות ממוצעת כוללת של 90.8% (סטיית תקן, 0.94%; רווח סמך של 95% [CI], 83.2%-95.4%) וספציפיות ממוצעת של 96.1% (סטיית תקן, 0.64%; 95% CI, 92.7%-97.9%). השטח הממוצע מתחת לעקומה (AUC) הוא 0.991 (סטיית תקן, 0.001; 95% CI, 97.2%-99.6%).

לדבריו, “הבדיקה יכולה לזהות נכון 96% מהאנשים ללא דלקת מפרקים שגרונית, ויכולה לזהות נכון למעלה מ-90% מאלו שיש להם דלקת מפרקים שגרונית. בדיקת הדם מזהה גם תהליכים ביולוגיים ספציפיים לאיברים וגם תהליכים ביולוגיים סיסטמיים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית”.

הוא הוסיף כי “עדיין לא שילבנו רפואה מדויקת בפרקטיקה הקלינית השגרתית של הראומטולוגיה. בעוד שבדיקות דם נפוצות לאבחון קליני במקרים רבים, ראומטולוגיה דווקא מסתמכת על ביופסיות סינוביאליות שמשמשות לעתים רחוקות בפרקטיקה קלינית שגרתית”.

הבדיקה החדשה היא למעשה בדיקה לא פולשנית של DNA שיכולה לזהות ביטוי גנים ספציפי מחתימות ספציפיות לסינוביום בפלסמה בדם של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית. לדבריו, “לניתוח של חלקי DNA מהסרום יש פוטנציאל לתת לנו מידע רב לגבי התקדמות המחלה, פוטנציאל להתאמה אישית של טיפולים למחלה, ואפילו פוטנציאל להערכת יעילות הטיפולים”.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה