Rheumatology Other

שכיחות גבוהה של הפרעות תזונה בחולים עם סקלרודרמה (Nutrition)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי הפרעות תזונה מתועדות בלמעלה ממחצית מהחולים עם סקלרודרמה ואלו נקשרו עם מעורבות לבבית ספציפית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סקלרודרמה עשויה להוביל להפרעות תזונה עקב מעורבות מערכת עיכול בשכיחות גבוהה. עם זאת, שיעורי הימצאות הפרעות תזונה בחולים עם סקלרודרמה אינם מתועדים היטב. מטרתם כעת הייתה לבחון את שיעורי הימצאות הפרעות תזונה בחולים עם סקלרודרמה ואת הקשר האפשרי עם מאפייני המחלה בחולים המטופלים במרכז שלישוני.

כל החולים ענו על קריטריוני American College of Rheumatology/European Alliance of Associations for Rheumatology לאבחנה של סקלרודרמה בין תחילת ינואר בשנת 1985 ועד תחילת ינואר בשנת 2019. הפרעות תזונה נקבעה על-פי ההמלצות המקובלות בצרפת משנת 2020 עבור חולי סקלרודרמה ומדד Malnutrition Universal Screening Tool Score.

מדגם המחקר כלל 120 חולים (גיל ממוצע של 64 שנים, יחס נשים לגברים של 5:1).

לפי ההמלצות מצרפת בשנת 2020, 71 חולים (59.2%) סבלו מתת-תזונה וב-30 חולים (25%) תועד לפחות קריטריון אחד לתת-תזונה חמורה. על-פי מדד סקר אוניברסאלי להפרעות תזונה, 41.7%, 20% ו-38.3% מהחולים היו בסיכון נמוך, בינוני וגבוה להפרעות תזונה.

מניתוח רב-משתני עלה קשר בין הפרעות תזונה ובין מעורבות לבבית (p<0.01) וכן זוהה קשר בין מדד Malnutrition Universal Screening Tool Score ובין מעורבות לבבית ספציפית (p<0.01). מהנתונים עולה עוד קורלציה משמעותית בין הפרעת תזונה חמורה ובין מרווח קטן מ-35 מ”מ בין השיניים הקדמיות (p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למעלה ממחצית מהחולים עם סקלרודרמה סובלים מהפרעת תזונה, אשר נקשרה עם מעורבות לבבית ספציפית. מרווח קטן מ-35 מ”מ עשוי לשמש כדגל אדום לתת-תזונה חמורה בחולי סקלרודרמה.

Nutrition, Jul 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה