Rheumatoid Arthritis

מרווח הזמן עד להפוגה דומה במקרים של הופעת דלקת מפרקים שגרונית בגיל צעיר או בגיל מבוגר (Arthritis Res Ther)

במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Research & Therapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם הופעת דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) בגיל צעיר או בגיל מבוגר תועדה פרוגנוזה דומה במונחים של מרווח זמן עד השגת הפוגה. לאחר השגת הפוגה, בחולים עם הופעת מחלת המפרקים בגיל מבוגר תועד סיכוי גבוה יותר לקבל טיפול בתרופה יחידה, ללא טיפול ביולוגי או מעכב JAK.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי הימצאות דלקת מפרקים שגרונית בחולים בגילאי 60 שנים ומעלה נעה סביב 2%. הופעה מאוחרת של דלקת מפרקים שגרונית מוגדרת לרוב במקרים בהם המחלה מופיעה לאחר גיל 60 שנים. בהשוואה לחולים בהם המחלה הופיעה בגיל צעיר יותר, בחולים עם הופעה מאוחרת מאפיינים וביטויים ייחודיים של המחלה. עד כה, אין דיווחים רבים להערכת הופעת המחלה בגיל מבוגר והפרוגנוזה של חולים אלו אינה ידועה.

במסגרת המחקר הנוכחי השוו החוקרים את המאפיינים הקליניים, מרווח זמן עד הפוכה ומשטר טיפול בעת הפוגה בין חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שהופיעה בגיל צעיר לעומת הופעת המחלה בגיל מבוגר.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי התבסס על מאגר נתונים באונטריו, קנדה, בין 2008 ועד 2020. החוקרים כללו במחקר חולים עם מחלה פעילה (לפחות מפרק נפוח אחד) אשר גויסו בתוך שנה מהאבחנה. הופעת דלקת מפרקים שגרונית בגיל צעיר הוגדרה כאבחנה לפני גיל 60 שנים והופעה בגיל מבוגר הוגדרה במקרים בהם האבחנה נקבעה בגילאי 60 שנים ומעלה. הפוגה הוגדרה בנוכחות מדד DAS28 של עד 2.6 נקודות.

מדגם המחקר כלל 354 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שהופיעה בגיל מאוחר ו-518 חולים עם הופעה מוקדמת של מחלת המפרקים. מדד DAS28 הממוצע עמד על 5.0 נקודות ו-4.8 נקודות בחולים מבוגרים וצעירים, בהתאמה (p=0.0946).

בהשוואה לחולים עם הופעת המחלה בגיל צעיר, יחס הסיכון להפוגה בחולים מבוגרים עמד על 1.10 (רווח בר-סמך 95% של 0.90-1.34) לאחר תקנון לגורמים פרוגנוסטיים אחרים.

בקרב חולים שהשיגו הפוגה, בקרב חולים עם הופעה מאוחרת של דלקת מפרקים שגרונית תועדה שכיחות נמוכה יותר של טיפול ביולוגי או במעכבי JAK (16% לעומת 27%) ושכיחות גבוהה יותר של טיפול קונבנציונאלי בתרופה יחידה (34% לעומת 27%), בהשוואה לחולים עם הופעת מחלת המפרקים בגיל צעיר (P=0.0039).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אין הבדל במרווח הזמן עד להשגת הפוגה בדלקת מפרקים שגרונית בין חולים עם הופעת מחלת המפרקים בגיל צעיר או בגיל מבוגר.

 

Arthritis Res Ther, Dec 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה