Rheumatoid Arthritis

הנחיות חדשות שמות דגש על זיהומים לאחר ניתוח בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות (מתוך כנס מטעם ה-ACR)

חולים עם מחלות מפרקים דלקתיות לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך לעיתים קרובות חוששים מזיהום לאחר ניתוח יותר מהתלקחות מחלת המפרקים, כך לפי פאנל של 11 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית או JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis). ממצאים מפתיעים אלו מהווים את הבסיס להנחיות החדשות שנוסחו ע”י מומחי ה-ACR (American College of Rheumatology) ו-American Association of Hip and Knee Surgeons.

ההנחיות ממליצות על המשך טרם הניתוח של הטיפול בתרופות DMARD (Disease Modifying Antirheumatic Drugs), אך הפסקת טיפול ביולוגי. המומחים מסבירים כי אורתופדים חוששים בעיקר מפני זיהומים, כאשר מנקודת המבט של הריאומטולוגים, החשש הוא מפני התלקחות המחלה הדלקתית. הגורם שהכריע במקרים אלו הוא העדפות וערכי המטופלים, כאשר פאנל החולים הציג מגמה ברורה.

החולים בפאנל סבלו ממחלה במשך תקופה ממוצעת של 26 שנים והשלימו ניתוח החלפת ירך או ברך. אחד מחברי הפאנל פיתח זיהום במפרק התותב. המטופלים הציגו העדפה ברורה להפחתת הסיכון לזיהומים.

החולים חשו כי הם יודעים כיצד להתמודד עם התלקחויות המחלה, אך סברו כי נטל הזיהום משמעותי הרבה יותר מנטל ההתלקחות.

על-בסיס הנתונים מהמטופלים וחיפוש בספרות הרפואית הדלה בנושא, הכותבים הציעו שמונה המלצות לחולים המיועדים לניתוח אלקטיבי להחלפת מפרק ירך או ברך, עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית, JIA, ספונדילוארתריטיס, דלקת מפרקים פסוריאטית או לופוס.

הצוות המליץ על המשך המינון הנוכחי של DMARD סינתטיים, אך הפסקת טיפול ביולוגי לפני הניתוח, השהיית Tofacitnib למשך לפחות שבוע לפני הניתוח, השבת טיפול ביולוגי מוקדם ככל הניתן לאחר עדות לריפוי פצע ניתוחי (לרוב כ-14 ימים) והמשך מינון יומי נוכחי של גלוקוקורטיקואידים במקום מתן מנה סופרה-פיזיולוגית סביב הניתוח.

בחולי לופוס, המומחים ממליצים על הפסקת הטיפול הנוכחי ב-Rituximab ו-Belimumab לפני ניתוח ותכנון ניתוח בתום מחזור הטיפול. הם גם ממליצים על המשך מינונים נוכחיים של Methotrexate, Mycophenolic Acid, Azathioprine, Mizoribine, Cyclosporine ו-Tacrolimus בחולים עם מחלה חמורה, אך השהיית התרופות באלו עם מחלה לא-חמורה למשך שבוע לפני הניתוח עד 3-5 ימים לאחר הניתוח, אלא במקרה של הופעת סיבוכי ריפוי פצע או זיהום.

בשל איכות עדויות ירודה, אין מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפול בתר-ניתוחי בתרופות ביולוגיות ויש לקחת בחשבון מגבלה זו של ההמלצות.

מתוך כנס מטעם ה-ACR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה