Rheumatoid Arthritis

טיפול משולב של אטנרספט + מתוטרקסט במינון מופחת יעיל יותר ממתוטרקסט בלבד או פלציבו בחולי RA שהגיעו להפוגה (NEJM)

ע”פ מחקר חדש המתפרסם ב-NEJM מטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA) אשר הגיעו להפוגה לאחר טיפול במינון מלא של etanercept (אנברל) + מתוטרקסט ואשר הפחיתו את המינון של הטיפול המשולב השיגו שליטה טובה יותר במחלה בהשוואה לאלה שעברו לטיפול במתוטרקסו בלבד או פלציבו.

החוקרים הגדירו את מטרת המחקר בהערכת האפקט של הפחת והפסקת טיפול בחולי RA שהשיגו הפוגה תחת טיפול משולב של אטרנספט ומתוטרקסט.

במחקר השתתפו מטופלים עם מחלה מוקדמת פעילה אשר לא קיבלו לפני כן טיפול ביולוגי או מתוטרקסט, אשר החלו בטיפול ב-50 מ”ג אטרנספט ומתוטרקסט לשבוע, למשך 52 שבועות בפרוטוקול פתוח תווית.

לאחר מכן,   חולקו המטופלים שהשיגו תגובה תקינה בשבוע ה-39 וה-52 ,  באופן אקראי לטיפול ב-25 מ”ג אטרנספט + מתוטרקסט (קבוצת הטיפול הפעיל) או מתוטרקסט בלבד או פלצבו למשך 39 שבועות בפרוטוקול כפול סמיות.

מטופלים שהשיגו תגובה טובה בשבוע ה-39 בשלב כפול הסמיות הפסיקו את כל הטיפולים בשלב זה והמשיכו להיות במעקב עד השבוע ה-65 (שלב הפסקת הטיפול). יעד המחקר המרכזי היה שיעור המטופלים עם הפוגה נמשכת בשלב כפול הסמיות של המחקר.

החוקרים מדווחים כי מבין 306 המטופלים שגוייסו, 193 עברו רנדומיזציה בשלב כפול הסמיות. מהם 131 הראו תגובה והמשיכו לשלב הפסקת הטיפול.

נמצא שיותר מטופלים בקבוצת הטיפול המשולב בהשוואה לקבוצת המתוטרקסט וקבוצת הפלציבו השיגו את יעד המחקר : 40 מתוך 63 (63%) לעומת 26 מתוף 65 (40%) ו-15 מתוך 65 (23%) , בהתאמה, כשההבדלים היו מובהקים סטטיסטית.

בשבוע ה-65 , 28 מטופלים (44%) שקיבלו טיפול משולב, לעומת 15 (23%) מאלו שקיבלו מתוטרקסט בלבד, ו-19 (29%) שקיבלו פלציבו נשארו עדיין בהפוגה מהמחלה (ערך ה-p לקומבינציה היה 0.1 בהשוואה למתוטרקסט, ו-p=0.02 בהשוואה לפלציבו).

לא נמצאו הבדלים מובהקים בהתקדמות רדיוגרפית של המחלה. תופעות לוואי רציניות דווחו ב-3 מטופלים (5%) מקבוצת הטיפול המשולב, ב-2 מטופלים (3%) בקבוצת המתוטרקסט וקבוצת הפלציבו.

החוקרים מסכמים כי במטופלים אם RA מוקדם אשר הגיעו להפוגה במהלך קבלת טיפול במינון מלא של אטרנספט ומתוטרקסט, המשך טיפול משולב במינון מופחת התבטא בשליטה טובה יותר במחלה בהשוואה למעבר לטיפול במתוטרקסט בלבד או פלציבו, אך עם זאת לא נצפו הבדלים מובהקים בהתקדמות מחלה רדיוגרפית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה