Rheumatoid Arthritis

תרגילים גופניים לשיפור תפקוד הידיים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (The Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי תכנית אימונים של הידיים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עשויה להביא לשיפור התפקוד בחולים אלו, כאשר משולבת עם טיפול תרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפולים שונים הביאו לשיפור בקרת פעילות המחלה ונזק למפרקים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, המערבת את הידיים. עם זאת, לא בכל המקרים חל שיפור בתפקוד ובאיכות החיים של החולים עם מעורבות מפרקי הידיים והתאמת תרגילי ידיים עשויה להביא לשיפור נוסף, אם כי אין עדויות מספקות בנושא. במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את היעילות ואת מאזן עלות-תועלת של תרגילי ידיים מותאמים למטופלים, בשילוב עם טיפול סטנדרטי, במהלך 12 חודשים.

המחקר הרב-מרכזי כלל 17 מרכזים רפואיים ברחבי בריטניה. במהלך המחקר חולקו באקראי 490 מבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית, שסבלו מכאבים והפרעה בתפקוד הידיים, והיו תחת משטר טיפול תרופתי יציב במשך לפחות שלושה חודשים, לטיפול סטנדרטי או לטיפול סטנדרטי עם תכנית אימונים מותאמת לחיזוק ומתיחות של הידיים.

התוצא העיקרי של המחקר היה מדד תפקוד הידיים לפי שאלון Michigan Hand Outcomes Questionnaire לאחר 12 חודשים והחוקרים חישבו את העלות לכל QALY (Quality Adjusted Life Year).

בתקופה שבין 5 באוקטובר, 2009, ועד 10 במאי, 2011, החוקרים סקרו 1,606 משתתפים, מתוכם 490 חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי (244 חולים) או לאימונים מותאמים (246 חולים). 438 מבין 490 חולים (89%) סיפקו נתוני מעקב במהלך 12 חודשין. השיפור בתפקוד הידיים עמד על 3.6 נקודות בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ועל 7.9 נקודות בקבוצת ההתערבות (הבדל ממוצע בין הקבוצות של 4.3 נקודות). מדדי כאב, משטר טיפול תרופתי וניצול משאבים רפואיים נותרו יציבים במהלך 12 חודשים, ללא הבדלים בין הקבוצות.

החוקרים לא זיהו תופעות לוואי חמורות על-רקע הטיפול שניתן לחולים.

העלות של תכנית אימונים מותאמת של הידיים עמדה על 156 פאונד לחולה; מניתוח הנתונים להערכת העלות לכל QALY עמדה העלות על 9,549 פאונד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ומעורבות של הידיים, לשילוב פעילות גופנית עם התאמה אופטימאלית של הטיפול התרופתי, תועלת רבה במונחים של תפקוד, מוגבלות ואיכות חיים בריאותית.

The Lancet, Early Online Publication, 10 October 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה