Rheumatoid Arthritis

הערכת חשיבות NK4 בטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Arthritis Res Ther)

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) הינה מחלה אוטואימונית מתקדמת, המתאפיינת בהיפרפלזיה של הממברנה הסינוביאלית, דלקת ואנגיוגנזה. במודל ניסוי של דלקת מפרקים שגרונית, טיפול ב-NK4 מביא לעיכוב הנזק המפרקי והדלקת הן במודל להערכת מניעה והן במודל להערכת טיפול. לאור זאת, הטיפול ב-NK4 מהווה אפשרות טיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

בעבר, החוקרים מצאו כי רמות HGF (Hepatocyte Growth Factor), כנגדו מכוון NK4, מוגברות בנוזל הסינוביאלי של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית. לאחרונה, חוקרים מצאו כי הרמות בדם של HGF מנבאות את חומרת הנזק המפרקי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. במפרק, החוקרים מצאו כי רמות HGF ו-c-Met מוגברות בציפוי הסינוביאלי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה לביקורות בריאות. במאמר אחר דיווחו חוקרים על נתונים התומכים בממצאים אלו והוכיחו כי c-Met מתבטא בפיברובלאסטים, תאים מונונוקלארים ותאי אנדותל בסינוביה של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

אחד התפקידים העיקריים של HGF הוא להשרות אנגיוגנזה ע”י קישור ל-c-Met על פני תאי אנדותל. לפיכך, עלתה סברה כי NK4 ישמש כמעכב תחרותי של HGF ובאופן זה יעכב יצירת כלי דם חדשים. אכן, יש הוכחות כי NK4 מעכב אנגיוגנזה במודלים של סרטן בגוף החי ובתנאי מעבדה. עם זאת, מעבר לפעילות אנטגוניסטית כנגד HGF, NK4 מעכב גם יצירת כלי דם על-רקע VEGF (Vascular Endothelial Growth Factor) ו-FGF (Fibroblast Growth Factor) באופן שאינו תלוי ב-c-Met.

לאור מאפיינים אלו של Nk4, מדובר באפשרות טיפול אטרקטיבית במחלות אנגיוגניות. במהלך העשור האחרון, מחקרים רבים בחנו את היעילות של Recombinant NK4 Protein או וקטור עם ביטוי של גן NK4 במודלים רבים של מחלות ממאירות. מחקרים אלו מצאו כי הטיפול ב-Nk4 עשוי לעכב את גדילת הגידול, יצירת כלי דם חדשים וגרורות. חלק מההצלחה של הטיפול מיוחס ליכולת לעכב מספר מסלולים המעורבים בגדילה ויצירת כלי דם.

דלקת מפרקים שגרונית נובעת מתהליכי דלקת ויצירת כלי דם, ולכן מחקרים רבים בחנו את פוטנציאל הטיפול במעכבי אנגיוגנזה במודלים ניסויים של דלקת מפרקים. חוקרים אימצו את הגישה להערכת התכונות נגד יצירת כלי דם חדשים של NK4 בחולי סרטן למודלים של דלקת מפרקים. באמצעות וקטור אדנווירוס הכולל גן NK4, הם מצאו כי NK4 עיכב התפצחות דלקת מפרקים. מתן NK4 הצליח לעכב תהליכי דלקת, נפיחות מפרקים וארוזיות בעצמות. עם זאת, החוקרים לא זיהו עדות ישירה לעיכוב צפיפות כלי דם בסינוביה. חשוב מכך, הם מצאו כי טיפול בגן NK4 היה יעיל כאשר ניתן באופן תרפויטי, לאחר הופעת דלקת מפרקים במודל הניסיוני.

מדובר בממצאים מבטיחים מאוד בכל הנוגע למקומו של NK4 כטיפול אפשרי כנגד דלקת מפרקים שגרונית. החוקרים קוראים לבחון אם השפעות אלו של NK4 קיימות גם במודלים אחרים של בעלי חיים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Arthritis Res Ther. 2013;15(5)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה