Rheumatoid Arthritis

האם הסכנות של מריחואנה עולות על היתרונות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית?( Arthritis Care Res)

מריחואנה רפואית

במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research קובעים מומחים כי אל לריאומטולוגים להמליץ על טיפול במריחואנה רפואית למטופלים שלהם, במטרה להקל על כאב כרוני. בין הסיבות להמלצה זו נכללים הסיכונים האקוטיים והכרוניים, העדר הוכחות לתועלת והעדר נתונים אודות המינון ההולם.

החוקרים כותבים כי לאחר שלמעלה מ-20 מדינות אישרו בחוק את השימוש בקנבינואידים, על ריאומטולוגים להיות מוכנים להשיב לשאלות מטופלים בהתאם לנתונים והעדויות הזמינים ביותר הזמינים.

סקרים הציעו כי כאב על-רקע דלקת מפרקים הינו אחת הסיבות הנפוצות בגינה חולים מטופלים במריחואנה רפואית, וזו האבחנה שצוינה ב-שני-שליש מהחולים בקנדה שקיבלו אישור לשימוש במריחואנה רפואית.

עד היום אין הוכחות רבות לתועלת של מריחואנה בחולים עם מחלות ריאומטולוגיות. רק מחקר אחד בחן טיפול מבוסס-קנאביס בשם Nabiximols (Sativex) ב-58 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, והדגים תועלת משמעותית על הכאב בבוקר, הן עם תנועה והן במנוחה, איכות שינה, מדדי פעילות מחלה וחווית הכאב מצד החולים.

תופעת הלוואי הנפוצה ביותר כללה סחרחורות (26% מהמטופלים בטיפול פעיל לעומת 4% ממטופלי פלסבו). הטיפול הפעיל לא לווה בתופעות לוואי חמורות או אירועים שהובילו לפרישה מהמחקר.

בשני מחקרים להערכת צורות סינתטיות אחרות של THC, בחולים עם פיברומיאלגיה תועד שיפור בכאב ובשינה בדומה לשיפור שתועד עם טיפול ב-Amitriptyline.

פרט לכך, סקרים התבססו על אבחנה-עצמית וטיפולים, ללא מחקר רשמי להערכת בטיחות או יעילות הטיפול המבוסס על הצמח בריאומטולוגיה.

למרות שיש הוכחות ליעילות של קנבינואידים בטיפול בחלק ממצבי הכאב הכרוני, דוגמת ממאירות וכאב נוירופתי, לסוגי כאב אלו מנגנונים שונים מאלו של כאב פריפרי במחלות ריאומטיות. בין הסיכונים האפשריים של מריחואנה נכללות ההשפעות על תפקוד קוגניטיבי ופסיכו-מוטורי, עם האטת זמני תגובה ושליטה מוטורית וליקויים בזיכרון קצר-טווח , העשויים להימשך שעות.

אחד החששות המרכזיים נוגע לנהיגה. החוקרים מציינים כי הפרעה בעלת חשיבות עשויה להימשך עד יום אחד לאחר טיפול יחיד, ומדגישים את חשיבות נהיגה לשימור התפקוד והעצמאות בחולים עם מצבים דוגמת דלקת מפרקים.

סיכונים נוספים כוללים השפעות אפשריות על מצב הרוח, ובפרט דיכאון, והאפשרות לתלות בסם. בנוסף, מחקר להערכת ההשפעה ארוכת הטווח בצעירים משבדיה מצא כי בקרב משתמשים תדירים תועדה עליה של למעלה מפי שתיים בסיכון לסרטן ריאות.

לסיום, המומחים כותבים כי התמיכה בשימוש במריחואנה רפואית הובילה לדילמה בקרב אנשי צוות רפואי, כאשר רופאים חייבים להזהיר חולים מפני הסיכונים לאור מחסור נתונים ובמידה ויבחרו בהמלצה על מריחואנה, אזי עליהם להכיר היטב את הטיפול והמערכת עליה פועל.

Arthritis Care Res 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה