Rheumatoid Arthritis

נוגדנים לדלקת מפרקים שגרונית מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בנשים לאחר-מנופאוזה (Arthritis Rheum)

בנשים לאחר-מנופאוזה עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) עם נוגדנים ספציפיים מאוד למחלת המפרקים תועדו שיעורי תמותה גבוהים כפליים בהשוואה לנשים בריאות, כך עולה מניתוח נתוני מחקר Women’s Health Initiative.

שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר עשר שנים בקרב נשים עם נוגדנים כנגד CCP (Cyclic Citrullinated Peptide) בתחילת המחקר עמדו על 20.2 לכל 1,000 שנות-אדם, בהשוואה ל-11.4 ל-1,000 שנות-אדם בנשים ללא נוגדנים אלו.

בנוסף, מניתוח רב-משתנים עלה כי מצבים של אבחנה סבירה של דלקת מפרקים שגרונית המוגדרת בנוכחות נוגדני CCP ושימוש בתרופות ממשפחת DMARD (Disease Modifying Anti-Rheumatic Drugs) ניבאו באופן משמעותי את שיעורי התמותה לאחר עשר שנים, עם יחס סיכון של 2.8.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית קיים סיכון מוגבר לתמותה, בעיקר עקב מחלות לב וכלי דם, אך הפתופיזיולוגיה המדויקת אינה ידועה. במטרה לבחון את הגורמים האפשריים, החוקרים זיהו מדגם שכלל 9,988 משתתפות ממחקר Women’s Health Initiative בין השנים 1993-1997, שדיווחו על אבחנת דלקת מפרקים שגרונית בתחילת המחקר או במהלך ביקורי מעקב. גיל המשתתפות הממוצע עמד על 62.8 שנים בתחילת המחקר.

ב-8.1% מהנשים שדיווחו על אבחנת דלקת מפרקים שגרונית תועדו נוגדנים כנגד CCP, ובקבוצה זו, 575% מהנשים טופלו בתרופות ממשפחת DMARD דוגמת Methotrexate, Hydroxychloroquine, Sulfasalazine או תרופות ביולוגיות. במהלך עשר שנות המחקר, 13% מהנשים הלכו לעולמן, עם זמן חציון עד לתמותה של שמונה שנים באלו עם דלקת מפרקים שגרונית.

הסיבות העיקריות לתמותה במדגם זה כללו מחלות לב וכלי דם, כולל מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים, ומחלות ממאירות מכל סוג.

בניגוד לנוגדנים כנגד CCP, שיעורי התמותה לא היו שונים משמעותית בנשים עם ובלי נוגדנים כנגד Rheumatoid Factor, המופיע בשכיחות גבוהה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אך פחות ספציפיים.

כאשר בחנו את גורמי הסיכון לתמותה בנשים חיוביות לנוגדנים כנגד CCP, זוהו שיעורי תמותה מוגברים לכל 1,000 שנות-אדם עם עישון פעיל (27.8), מחלת לב כלילית בתחילת המחקר (33.3), סוכרת (32.3), פעילות גופנית מעטה (22.9) ותפקוד גופני (20.2).

המצב הבריאותי הכללי זוהה כגורם מנבא חשוב גם כן, כאשר שיעורי התמותה עלו פי ארבע בנשים עם נוגדנים כנגד CCP שדיווחו על מצב בריאותי ירוד, בהשוואה לנשים בריאות ללא מחלת המפרקים.

גורם נוסף שלווה בסיכון מוגבר לתמותה בנשים חיוביות לנוגדנים כנגד CCP היה כאב מפרקים חמור.. בנשים אלו שיעורי התמותה עמדו על 35.5 ל-1,000 שנות-אדם, בהשוואה ל-11.4 ל-1,000 שנות אדם בנשים ללא דלקת מפרקים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Arthritis Rheum 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה