Rheumatoid Arthritis

מחקר ה-AMPLE : מחקר השוואתי בין Abatacept (אורנציה) ו- Adalimumab (יומירה) בחולי RA, הראה יעילות קלינית, תפקודית ורדיוגרפית זהה ובטיחות דומה (מתוך כנס EULAR)‏

ע”פ מחקר חדש שהוצג בקונגרס המדעי השנתי של EULAR , אין הבדל משמעותי בין היעילות והבטיחות של Abatacept (אורנציה) ושל Adalimumab (יומירה) במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA ) עם תגובה לא מספקת למתוטרקסט .

המחקר, הנקרא AMPLE , הוא למעשה הראשון אשר השווה 2 תרופות ביולוגיות “ראש בראש”. נכללו בו 646 מטופלים שהיו נאיבים לטיפול ביולוגי קודם, עם RA אקטיבית, שטופלו במינון קבוע של מתוטרקסט. המעקב נמשך שנתיים.

תוצאות השנה הראשונה שפורסמו כבר לפני כשנה הראו ש-64.8% ו-63.4% ממטופלי האבטספט והאדלימומאב, בהתאמה,  השיגו שיפור של 20% לפחות על פי ה-ACR .

התוצאות לאחר שנתיים, מבחינת השגת אחוזי שיפור של ה- ACR ,  מוצגות להלן:
























מדד הACR


Abatacept (%)


Adalimumab (%)


ACR20


59.7


60.1


ACR50


44.7


46.6


ACR70


31.1


29.3


ACR90


14.5


8.2


כמו כן, לאחר שנתיים, 85% מהמטופלים היו ללא התקדמות רדיוגרפית של המחלה, ללא הבדל מובהק בין שתי קבוצות הטיפול.

מבחינת פרופיל הבטיחות, שיעורי תופעות לוואי היו דומים בשתי קבוצות הטיפול (13.8% באבטספט מול 16.5% באדלימומאב) , אך היו פחות הפסקות טיפול בשל תופעות לוואי בקבוצת האבטספט : 3.8% לעומת 9.5% באדלימומאב, וכך גם לגבי תופעות לוואי חמורות (1.6% לעומת 4.9%).

שיעור הזיהומים שהובילו להפסקת טיפול היה נמוך בשתי הקבוצות: 0.0% באבטספט מול 0.6% באדלימומאב (לאור 2 מקרים של שחפת בקבוצה האדלימומאב), ובנוסף, שיעור הזיהומים הכולל היה נמוך יותר באבטספט: 3.8% לעומת 5.8%.כך גם לגבי זיהומים אופורטיוניסטים (3 באבטספט לעומת 5 באדלימומאב).

גם בזיהומים רציניים היה הבדל : 0/12 לעומת 9/19  באבטספט ואדלימומאב בהתאמה. כמו כן החוקרים דיווחו כי היו פחות תגובות במקום הזריקה במטופלים באבטספט בהשוואה לאדלימומאב.

החוקרים מסכמים כי לאורך שתי שנות טיפול, במחקר ראשון זה המשווה בין שני טיפולים ביולוגים במטופלי RA עם תגובה לא מספקת למתרוטקסט , המחקר מספק מידע מוצק לפיו לאבטספט ואדלימומאב יעילות קלינית, פונקציונלית ורדיולוגית שווה .

מבחינת תופעות לוואי החוקרים מציינים כי בסה”כ השכיחות הייתה דומה, אך היו פחות הפסקות טיפול על רקע תופעות לוואי, פחות תופעות לוואי חמורות, זיהומים רציניים ותגובות מקומיות  במטופלים שטופלו באבטספט.

החוקרים מאמינים שהמידע שהתקבל מהמחקר חשוב לרופאים המטפלים ומאפשר להם לבצע בחירה מושכלת יותר בין הטיפולים הביולוגים הזמינים ל-RA .

European League Against Rheumatism (EULAR) Congress 2013: Abstract OP0044. Presented June  13, 2013.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה