Rheumatoid Arthritis

סמנים חדשים לשיפור אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת (מתוך כנס EULAR)

בדיקה של ארבעה סמנים ביולוגיים מביאה לשיפור האבחנה של דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת בחולים עם תוצאות שליליות בבדיקות קונבנציונאליות.  לסדרת ביומרקרים UH-RA 1, UH-RA 9, UH-RA 14 ו-UH-RA 21 סגוליות של 85% לאבחנה של דלקת מפרקים שגרונית. ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס ה-EULAR (European League Against Rheumatism).

סמנים אלו זוהו ב-36% מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת וב-24% מהחולים עם בדיקות סרולוגיות שליליות ל-RF (Rheumatoid Factor) ו-anti-CCP (Anti Citrullinated Protein).

לדברי החוקרים, חשוב לזהות דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם כל שניתן יהיה לטפל בחולים בחלון ההזדמנויות. עם טיפול מוקדם, לפחות 50% מהחולים עשויים לזכות להפוגה, אך רק בשליש מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית הבדיקות הסר ולוגיות שליליות לסמנים קונבנציונאליים. השימוש בסמנים חדשים אלו עשוי להביא לשיפור הדיוק האבחנתי והתוצאות. בעתיד, ייתכן כי סמנים אלו יסייעו בניבוי מהלך המחלה והתגובה לטיפול.

החוקרים בחנו את התגובתיות של נוגדנים עם ארבעה הסמנים ב-293 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, 97 מתנדבים בריאים ו-90 חולים עם מגוון סוגים אחרים של דלקת מפרקים, ששימשו כקבוצת ביקורת.

מבין 293 החולים עם דלקת מפרקים שגרונית, ב-34% מהחולים הבדיקות הסר ולוגיות היו שליליות ל-RF ו-anti-CCP. מבין אלו, 26% נמצאו חיוביים לארבעת הביומרקרים.

הסמנים סגרו את הפער הסרולוגי בהיקף של 8% באוכלוסיית המחקר. בנוסף, 13% מבין 39 החולים עם דלקת מפרקים שגרונית וסוכרת במשך של לפחות משנה אחת נמצאו חיוביים לארבעת הסמנים הביולוגיים.

בדיקות הדם לארבעת הסמנים עשויות לשמש כחלק מהטיפול השגרתי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, כאשר לעיתים קרובות מסירים את הסרום, לכן הבדיקה אינה צפויה להיות יקרה מדי.

החוקרים מתכננים לערוך מחקר להערכת הסמנים הביולוגיים באוכלוסיות גדולות יותר, במטרה לבחון את ישימות השימוש הנרחב בבדיקות א לו.

European League Against Rheumatism (EULAR) Congress 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה