Rheumatoid Arthritis

התועלת של ניתוח של היד בחולים עם דפורמציות על-רקע דלקת מפרקים שגרונית (Arthritis Care Res)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ודפורמציות חמורות של הידיים חל שיפור במראה ובתפקוד הידיים עם ניתוח SMPA (Silicone Metacarpophalangeal Joint Arthroplasty), כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research.

לאחר שלוש שנים, בהשוואה לחולים דומים שלא נותחו, בחולים לאחר SMPA התוצאות עדיין היו טובות יותר.

החוקרים מסבירים כי שתלי סיליקון מצויים בשימוש מזה שנים להחלפת מפרקים הרוסים. עם זאת, העדויות התומכות בגישה זו הן עדיין לא באיכות גבוהה. כעת הם ערכו מחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי, בו נערכה השוואה בין 67 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית עם דפורמציות חמורות של מפרק MCP (Metacarpophalangeal), שנבחרו לעבור SMPA ו-95 חולים דומים שלא עברו התערבות ניתוחית.

בתחילת המחקר, מדדי תפקוד לפי שאלון MHQ (Michigan Hand Outcomes) היו גרועים יותר בחולים בקבוצת ההתערבות הניתוחית. לאחר שלוש שנים, עם נתונים זמינים אודות 42 חולים לאחר ניתוח ו-73 ביקורות, בקבוצת ההתערבות הניתוחית נרשם שיפור גדול יותר משמעותית במדד MHQ הכולל, במדדי התפקוד, בפעילויות חיי היומיום, במדדי אסתטיקה ושביעות רצון.

בנוסף, בקבוצת ההתערבות הניתוחית חל שיפור בסטיית האולנה, בתנועתיות מפרק MCP (Metacarpophalangeal) ו-PIP (Proximal Interphalangeal). מדובר היה בשינויים דרמטיים, לדברי החוקרים.

לא תואר שיפור במדדי Arthritis Impact Measurement Scales, בכוח אחיזה/צביטה. למרות זאת, החוקרים מציינים כי ניתוח SMPA התיר לחולים לפתוח ולסגור את ידיהם באופן חופשי יותר. הם גם מציעים כי מדדי MHQ עשויים לספק אינפורמציה רבה יותר ממדדים מסורתיים דוגמת כוח אחיזה וצביטה.

שיעור הסיבוכים היה מינימאלי. אחד הסיבוכים העשויים להופיע בעקבות הניתוח הינו שבר של השתל, עם שכיחות שהגיעה עד 67% בחלק מהמחקרים. שיעור השברים במהלך שלוש שנים במחקר הנוכחי עמד על 9.5%.

התוצא החשוב ביותר בעיניי חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ומנתחי ידיים הינו השיפור בתפקוד. מהתוצאות לאחר שלוש שנים עולה כי פרוצדורותSMPA צפויות להביא לשיפור בתפקוד ובפעילות היומיומית ולשפר את המראה של ידיים עם דפורמציות חמורות על-רקע דלקת מפרקים שגרונית.

Arthritis Care Res 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה