Rheumatoid Arthritis

שימוש מוקדם בתכשירים ביולוגים וב-DMARD, במקרים של Juvenile Arthritis מביא לשיפור טוב יותר (מתוך הכנס השנתי של American College of Rheumatology)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של American College of Rheumatology עולה כי רופאים מתחילים להשתמש בתרופות מקו שני בשלב מוקדם יותר במהלך Juvenile Rheumatoid Arthritis (JRA) וצורת טיפול זו קשורה בשיפור טוב יותר בתפקוד וביכולת.

החוקרים מציינים כי זהו מחקר העוקבה הגדול ביותר שבוצע בצפון אמריקה בקרב ילדים עם JRA. החוקרים מצאו כי כאשר מתחילים טיפול בתרופות מקו שני תוך שלושה חודשים מהאבחנה, אחוז גדול יותר של ילדים מראה שיפור בתפקוד.

כאשר נשאלו אם הממצאים מראים כי תרופות מקו שני, דוגמאת תכשירים ביולוגים ותרופות אחרות מסוג Disease-Modifying AntiRheumatic Drugs (DMARD), צריכות להיכלל בטיפול הבחירה הראשון, הסבירו החוקרים כי אין בהכרח מקום לכלול תרופות אלו כקו ראשון, אך אם טיפול הבחירה אינו עובד, יש להעריך את הילדים כך שאם לא רואים שיפור בשלב מוקדם מאוד, יש להוסיף את התרופות מקו שני בהקדם.

החוקרים ממשיכים לבצע את המחקר., הדיווח שלהם התבסס על נתונים שהיו זמינים עד 2004. מחקר עוקבה אחד כולל 473 נבדקים שהשתתפו במחקר מ-1996 ועקבו אחריהם בין השנים 1996-1999. מחקר העוקבה השני כלל 485 נבדקים, שהשתתפו במחקר מיולי 2001 והמשיכו לעקוב אחריהם. עבור מחקר הראשון היו נתונים זמינים למשך שנה מעקב אחת עבור 317 נבדקים ואילו עבור המחקר השני היו נתונים זמינים אודות 177 נבדקים.

בזמן ההרשמה למחקר ובזמן ההערכה השנתית, החוקרים מתעדים את סוג JRA, ממצאי בדיקות רנטגן ומפרקים עם דלקת פרקים פעילה. הם גם מתעדים את משך Morning Stiffness של המטופל ותסמינים מחוץ למפרק, וכן את Physician’s and Parent’s Global Assessment, הטיפול התרופתי של הנבדק, כולל מינון ותופעות לוואי, מהלך המחלה, הצורך בטיפול פיזי או תעסוקתי, ו-Childhood Health Assessment Questionnaire (CHAQ).

בזמן המעקב לאחר שנה אחת, 24% מהנבדקים במחקר הראשון ו-20% מהנדבקים במחקר השני קיבלו Methotrexate. באותו זמן, 30% מהנבדקים במחקר הראשון ו-19% מהנבדקים במחקר השני,קיבלו גם DMARD, דוגמאת Sulfalazine, Leflunomide, זהב, או Azathioprine. תכשירים ביולוגים שימשו ב-7% מהנבדקים במחקר הראשון וב-8% מהנבדקים במחקר השני.

שתי הקבוצות החלו במחקר בתקופות שונות מאוד מבחינת האפשרויות הטיפוליות שהיו זמינות. ילדים במחקר השני היו ברי מזל ואובחנו בזמן שהיו קיימות תרופות חדשות בשלב מוקדם של המחלה, דוגמאת התכשירים הביולוגים.

החוקרים השבו את תשומת הלב להתקצרות הזמנים במעבר לטיפול בתרופות מקו שני במחקר השני. במחקר הראשון, Methotrexate ניתן לאחר ממוצע של 11 חודשים מהאבחנה, בעוד שבמחקר השני הרופאים החלו להשתמש בו תוך 3 חודשים מהאבחנה. טיפול ב-DMARD אחרים החל לאחר 3 חודשים בממוצע מהאבחנה בקבוצה השניה, בהשוואה לממוצע של 9 חודשים בקבוצה הראשונה.

תכשירים ביולוגים ניתנו בשלב מוקדם בהרבה במחקר החדש, הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול ביולוגי לאחר חציון של 34.6 חודשים מהאבחנה, בעוד שהקבוצה השניה קיבלה טיפול זה תוך זמן חציון של 4.3 חודשים.

במעקב לאחר שנה אחת עולה כי 6.2 מהילדים שטופלו ב-Methotrexate במחקר הראשון סבלו מנפיחות במפרקים עליונים ו-2.9 סבלו מנפיחות במפרקים תחתונים, בהשוואה לנבדקים דומים במחקר השני, שסבלו בממוצע מ-2 מפרקים עליונים נפוחים ו-0.8 מפרקים תחתונים נפוחים (P<0.001 למפרקים העליונים, P<0.00001 למפרקים התחתונים). מבין אלו שטופלו ב-DMARD, 5.7 מהנבדקים בקבוצת המחקר הראשון סבלו מנפיחות במפרקים העליונים, ו-2.8 סבלו מנפיחות במפרקים התחתונים. במחקר השני, היו בממוצע 2 מקרים של נפיחות במפרקים עליונים ו-0.8 מקרי נפיחות במפרקים תחתונים (P<0.00001 לכל אחד). מבין אלו שקיבלו טיפול ביולוגי, במחקר הראשון היו בממוצע 5.1 מקרים של נפיחות במפרקים עליונים ו-2.3 מקרים של נפיחות במפרקים תחתונים. במחקר השני נרשמו בממוצע 2.4 מקרי נפיחויות במפרקים עליונים ו-1.3 מקרי נפיחויות במפרקים תחתונים (P<0.02 לכל אחד).

בשני המחקרים נרשם שיפור, אך השיפור היה גדול יותר בהרבה במחקר השני. ילדים עם Polyarticualr Disease בעיקר, הסוג הדומה ביותר ל-Rheumatoid Arthritis בבוגר, רשמו את השיפור הגדול ביותר במדד Physician’s Global Assessment במחקר השני. מאמינים שהסיבה היא התחלה מוקדמת בתרופות מקו שני.

החוקרים מציינים כי 71% מהידלים הראו שיפור ב-CHAQ כאשר החלו בטיפול ב-Methotrexate תוך שלושה חודשים מהאבחנה, בהשוואה ל-66% כאשר Methotrexate ניתן מאוחר יותר.

המחקר היה ייחודי בכך שסיפק מחקר עוקבה בזמן אמת יחד עם מידע שנאסף לפני 10 שנים. הממצאים מראים כי התחלת טיפול מוקדם ב-DMARD, בתוך 3 חודשים מהאבחנה, תביא לשיפור הן מבחינת התפקוד, הכאב והמוגבלות.

ייתן וכדאי להתחיל בטיפול מקו שני בשלב מוקדם עוד יותר במטופלים בקבוצה אבחנתית גרועה, כמו אלו עם הופעה של Polyarticular וחולים עם Rheumatoid Factor חיובי. כמו כן, יש לברר כמה ילדים יכנסו לרמיסיה אם ניתן להם טיפול מיידי, האם יש מקום לקצר את הזמן ל-6 שבועות? אלו השאלות שנותרו פתוחות ויקבלו מענה עם התקדמות המחקר.

American College of Rheumatology 2005 Annual Scientific Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה