Rheumatoid Arthritis

חומצה פולית מקטינה את יעילות Methotrexate (מתוך Arthritis Rheum)

מחקר חדש מספק ראיה נוספת לכך שחומצה פולית יכולה להקטין את יעילות Methotrexate.

Methotrexate מעכב את Dihydrate Folate Reductase ולכן מוריד את רמות Folate בגוף. דבר זה יכול להביא לפצעים בפה ותופעות לוואי אחרות.

בעוד שכמעט כל מטופלי Methotrexate בארה”ב מקבלים חומצה פולית כדי למנוע תופעות לוואי, רופאים באירופה נוטים לרשום חומצה פולית בלבד כאשר תופעות הלוואי אכן מופיעות.

לדברי החוקרים, במשך זמן מה היה ויכוח באשר לשאלה אם חומצה פולית משפיעה על היעילות.

על מנת לחקור את הנושא, החוקרים אספו נתונים ממחקר שעקב אחר חולי Rheumatoid Arthritis בארה”ב ואירופה שטופלו ב- Methotrexate, בהשוואה לקבוצת ביקורת. החוקרים ניתחו את הנתונים לאחר 52 שבועות עבור 668 נבדקים, 225 מהם טופלו בחומצה פולית ו-443 לא.

החוקרים השתמשו בשיטה סטטיסטית הקרויה Propensity Scoring כדי לתקנו להבדלים המשמעותיים בתחילת המחקר בין הנבדקים שטופלו בחומצה פולית ונבדקים שלא קיבלו טיפול זה.

בשבוע 52, השיפור לפי קריטריוני American College of Rheumatology (ACR) היה גדול ב-17% בקרב המטופלים שקיבלו חומצה פולית, בהשוואה לאלו שלא קיבלו חומצה פולית. שיעורי התגובה של ACR 50% היו גבוהים ב-14% בקרב הנבדקים שלא טופלו בחומצה פולית ושיעורי התגובהשל ACR 70% היו גבוהים ב-12%.

ב-29% מהנבדקים במחקר בארה”ב, שמרביתם טופלו בחומצה פולית, נרשמה עליה ברמות Transaminase Liver, בהשוואה ל-62% מהנבדקים במחקר באירופה, שמרביתם לא קיבלו חומצה פולית.

עם זאת, רופאים צריכים להיות מודעים לכך שכאשר חולה Rheumatoid Arthritis שמקבל טיפול ב-Methotrexate מתחיל טיפול בחומצה פולית, הוא עלול לסבול מהתפרצות של המחלה. לדבריהם, יש לזכור זאת, וייתכן שהחולים יזדקקו למינון Methotrexate גבוה יותר.

Arthritis Rheum 2005;52:3030-3038.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה