Rheumatoid Arthritis

מתן abatacept עשוי להועיל בחולים הסובלים מדלקת מפרקים ראומטואידית שאינם מגיבים לטיפול בחסמי TNF-אלפא (N Engl J Med)

על-פי תוצאותיו של מחקר אקראי וכפול סמיות שפורסם לאחרונה, abatacept יעיל בטיפול בחולים הסובלים מדלקת מפרקים ראומטואידית שאינם מגיבים באופן משביע רצון לחסמי TNF-אלפא.

החוקרים כותבים כי חלק ניכר מהחולים הסובלים מדלקת מפרקים ראומטואידית אינם מגיבים במידה מספקת או שאינם מגיבים באופן מתמשך לטיפול באמצעות חסמי TNF-אלפא. הם מסבירים כי כיום לא קיימות אפשרויות טיפול אחרות שהוכחו יעילים קלינית בחולים אלה וכי abatacept הוא הטיפול הראשון החדש שמשנה באופן סלקטיבי את סיגנל ה-CD80 או ה-CD86-CD28 הדרוש להפעלה מלאה של תאי T.

במחקר ה-Abatacept Trial in Treatment of Anti-TNF Inadequate Responders משלב III (ה-ATTAIN), השתתפו חולים הסובלים מדלקת מפרקים ראומטואידית פעילה שלא הגיבו במידה מספקת לטיפול האנטי TNF-אלפא. הנבדקים חולקו אקראית ביחס של 2:1 לקבלת abatacept או פלצבו בימים 1, 15, ו-29 ובכל 28 ימים לאחר מכן במהלך 6 חודשים, בנוסף לתרופה אחת המשנה את מהלך המחלה (DMARD) לפחות. לפני התחלת המחר הפסיקו החולים בטיפול האנטי TNF-אלפא.

לאחר 6 חודשים, שיעורי התגובות על-פי ה-ACR 20, המעידים על שיפור בשיעור של 20% ומעלה, עמדו על ערכים של 50.4% בקבוצת ה-abatacept ועל 19.5% בקבוצת הפלצבו (P < .001). בקרב נבדקי קבוצת ה-abatacept התקבלו תוצאות טובות יותר גם בשיעורי תגובות ה-ACR 50 וה-ACR 70 (כ-20.3% לעומת 3.8%; P < .001; ו-10.2% לעומת 1.5%; P = .003; בהתאמה).

כעבור 6 חודשים, הופיעו שיפורים בעלי משמעות קלינית בתיפקוד הפיזי, ששוקפו על-ידי שיפור בשיעור של 0.3 לפחות בדרוג המוגבלות של ה-Health Assessment Questionnaire (ה-HAQ), בהשוואה למצב בתחילת המחקר, ב-47.3% מהחולים בקבוצת ה-abatacept וב-23.3# מהחולים בקבוצת הפלצבו (P < .001). תופעות לוואי ותופעות לוואי סביב זמן מתן האינפוזיה התרחשו ב-79.5% וב-5.0% מהחולים בקבוצת ה-abatacept, בהתאמה, וב-71.4% ו-3.0% מהחולים בקבוצת הפלצבו, בהתאמה. שיעור הזיהומים הרציניים עמד על 2.3% בשתי הקבוצות.

החוקרים כותבים כי abatacept נמצא יעיל קלינית ובעל פרופיל בטיחות מתקבל על הדעת בחולים הסובלים מדלקת מפרקים ראומטואידית ואינם מגיבים בצורה משביעת רצון לטיפול האנטי TNF-אלפא. הם מוסיפים כי abatacept עשוי לשמש כטיפול אפשרי חדש בחולים אלה, בפרט בחולים שאינם מגיבים באופן משביע רצון לטיפול האנטי TNF-אלפא.

לידיעה במדסקייפ

N Engl J Med. 2005;353:1114-1123

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה