Rheumatoid Arthritis

מתן anakinra יחד עם methotrexate מועיל בדלקת מפרקים שגרונית (Ann Rheum Dis)

על-פי תוצאות מחקר רב-מרכזי, כפול-סמיות ואקראי שפורסם לאחרונה, שילוב anakinra עם methotrexate הוא בטוח ויעיל בחולים הסובלים מ-rheumatoid arthritis, RA, שלא מראים תגובות טובות ל-methotrexate.

החוקרים כותבים כי anakinra היא תרופת IL1Ra, צורה רקומביננטית של אנטגוניסט לרצפטור ל-IL-1, שנבדקה לאחרונה בניסויים קליניים בחולי RA ובהתבסס על המחקרים אושרה לטיפול ב-RA. הם מסבירים כי נצפו שיפורים משמעותיים בפעילות המחלה, בהתקדמות הרדיו-גרפית, ובתוצאות המדוחות על-ידי החולים, כולל במגבלות התיפקוד שנמדדו באמצעות שאלוני HAQ ודרוג הכאבים. הם מוסיפים כי המחקרים הקליניים הללו מקרים ש-anakinra היא טיפול יעיל חדש ב-RA ותומכים בהשערה כי תיקון המאזן הביולוגי בין IL1 ו- IL1Ra המושג במתן IL1Ra חיצוני גורר תוצאות קליניות טובות.

במחקר זה השתתפו 506 חולים הסובלים מ-RA פעילה ומטופלים ב-methotrexate. הנבדקים חולקו באקראי לקבלת זריקות תת-עוריות של anakinra במינון 100 מ”ג ביום או של פלצבו, ומצבם הוערך באופן חודשי במהלך ששה חודשים לגילוי שיפור בסימנים ובסימפטומים ותופעות לוואי.

בהתבסס על קריטריוני ה-ACR (הקולג’ האמריקאי לראומטולוגיה), מדד היעילות הראשונית של תגובת ה-ACR20, ירידה של 20% בפעילות המחלה, נמצאה בשבוע ה-24 ב-38% מהחולים שטופלו ב-anakinra וב-22% מהחולים שקיבלו פלצבו (P < .001). באחוז גדול יותר של חולים שטופלו באמצעות anakinra גם הושגו תגובות ACR50 (כ-17% לעומת 8%, P < .01), ו-ACR70 (כ-6% לעומת 2%, P < .05). בהערכה הראשונית של המחקר (כעבור 4 שבועות), היה מספר החולים שבהם הופיעה תגובת ACR20 כפול בקבוצת ה-anakinra לעומת קבוצת הפלצבו (P < .005), דבר המעיד על תגובה מהירה ל-anakinra.

בהשוואה למתן פלצבו, גרם מתן ה-anakinra גם לתגובות משמעותיות קלינית וסטטיסטית במרכיבים אינדיבידואליים של תגובת ה-ACR, הכוללים את שאלוני HAQ, רמת הכאב, רמות ה-C reactive protein, ושיעור שקיעת האריתרוציטים. פרופיל הבטיחות של השימוש ב-anakinra היה דומה לזה של מתן פלצבו, פרט לשכיחות גבוהה יותר של תגובות מתונות עד בינוניות באתר ההזרקה (65% לעומת 24%). אולם בסך-הכל הטיפול ב-anakinra נסבל היטב.

החוקרים כותבים כי באוכולוסיה גדולה של חולי RA מתן anakinra במינון של 100 מ”ג ליום בשילוב עם methotrexate הוא בטוח ויעיל בחולים הסובלים ממחלה פעילה חרף הטיפול ב-methotrexate בלבד. הם מסכמים כי סביר ביותר ש-anakinra, בדומה לטיפולים חדשים אחרים, תשמש תחילה בשילוב עם DMARDs (תרופות אנטי-ראומטיות המשנות את המחלה), כגון methotrexate, וכי מחקר זה מאמת את התצפיות הקודמות הנוגעות ליעילות ובטיחות הטיפול המשולב.

Ann Rheum Dis. 2004;63:1062-1068

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה