Rheumatoid Arthritis

שימוש במדידת בליעה מורפומטרית של קרינת X לזיהוי שינויים מבניים בחוליות זקוק להערכה נוספת (Osteoporos Int)

מחקר עכשווי מוצא כי השימוש במדידת בליעה מורפומטרית של קרני X (הקרויה MXA) לזיהוי שינויים מבניים בחוליות בחולי rheumatoid arthritis זקוק להערכה נוספת.

כמה מחקרים חשפו עליה בשכיחות אוסטיאופורוזיס ושינויים מבניים בחוליות בחולי rheumatoid arthritis. אחד החוקרים, ד”ר Orstavik, מסביר כי מכאן עולה חשיבותם של מחקרים המגדירים את תת-קבוצות החולים הזקוקות לטיפול למניעת סיבוכים כאלה.

החוקרים בדקו את שכיחות השינויים המבניים בחוליות ב-255 נשים החולות ב-RA (גיל ממוצע 54.3, טווח 29.2-70.8) בשימוש ב-MXA. בשל החשיפה הנמוכה לקרינה, היכולת הטכנית לחזור על תוצאות, ואפסון המידע הנוח, עשוי ה-MXA לשמש שיטה טובה בחולים המצויים בסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס העומדים בפני מדידות חוזרות להערכת צפיפות המינרלים בעצם. אולם, מדידת ה-MXA נמצאה קשורה לרזולוציה נמוכה יחסית, דבר המקשה על הזיהוי והאפיון הנכונים של קו המתאר של החוליה, ולכן מצויה עדיין תחת הערכת יכולותיה לזיהוי שינויים מבניים.

מדידות MXA (ב-T4-L4) ומדידות BMD (ב-L2-L4 ובירך) נערכו בתחילת הניסוי וכעבור פרק זמן ממוצע של 2.3 שנים. בכדי לזהות שינויים מבניים באמצעות נתוני ה-MXA, התייחסו החוקרים לשיטה שבה השינוי הכי פחות משמעותי עבור 99.9%, ומגבלות הבטחון 99.9% מבוססות על נתוני דיוק לטווח הארוך אודות גבהי החוליה הספציפית בצדדים האנטריורי, האמצעי והפוסטריורי, וכן על רדוקציה אחוזית מתוקנת בכל גובה חוליה של 20%ושל 25%.

הדיוק לטווח הארוך (CV%) של מדידות הגבהים האנטריורי, אמצעי ופוסטריורי בכל החוליות (T4-L4) היה 4.8, 4.8, ו-4.4, בהתאמה. החוקרים מציינים כי שכיחות הימצאות שינוי מבני השתנתה על-פי שיטה זו, מ-39 שינויים ב-33 חולים, או 6.7 מקרי שינויים ל-100 שנות חולה (רדוקציה מתוקנת 20%), ל-17 שינויים ב-15 חולים, שהם 2.9/100 שנות חולה, (רדוקציה מתוקנת 25%). 13 שינוייים מבניים זוהו גם בקרטריון של רדוקציה מתוקנת 25%, וגם בקרטריון מגבלת הבטחון של 99.99%, ו-30 שיוניים מבניים זוהו גם בקרטריון של רדוקציה מתוקנת 20%, וגם בקרטירון מגבלת הבטחון של 99.99%. גיל מבוגר, ערך BMD נמוך יותר, והיסטוריה של שברים שאינם בחוליות, נמצאו קשורים משמעותית להימצאות שינויים מבניים.

באמצעות השוואה לנתוני קרני ה-X הזמינים עבור תת-קבוצה של חולים, מצאו החוקרים שיעור גבוה של תוצאות false positives באנליזת ה-MXA. הם מסכמים כי יש להתייחס בזהירות לתוצאות הנוגעות להימצאות שינויים מבניים בחולי RA, שכן שיטת הבדיקה עדיין זקוקה להערכה. אולם, הם מציינים, נראה שחולים מבוגרים יותר, בעלי שבר קודם בגפה וערך BMD נמוך מועדים במיוחד להתפתחות שינויים מבניים חדשים בחוליות.

Osteoporos Int 2004 Jun 12

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה