Retinopathy

תוצאות חיוביות ממחקר שלב III מראות שוָאביסמו (Vabysmo) שיפרה את הראייה אצל אנשים החיים עם חסימה ורידית ברשתית (RVO) (הודעת רוש)

עין
  • וָאביסמו השיגה את התוצא הראשוני של אי-נחיתות לעומת אפליברספט (aflibercept) ב-RVO בניסויים הקליניים BALATON ו-COMINO.
  • וָאביסמו באופן כללי נסבלה היטב ופרופיל הבטיחות היה עקבי עם מחקרים קודמים.
  • וָאביסמו היא התרופה הראשונה והיחידה המעכבת שני מסלולי מחלה שבהם מעורבים Ang-2 ו-VEGF-A, הקשורים למספר מצבים ברשתית המסכנים את הראייה.
  • תוצאות מפורטות יוצגו בכנס רפואי שיערך בקרוב והן יוגשו לרשויות רגולטוריות ברחבי העולם.

רוש הודיעה היום על תוצאות חיוביות משני מחקרי שלב III שנערכו ברחבי העולם,  BALATON ו-COMINO, שהעריכו את הנוגדן הבי-ספציפי הראשון והיחידי לעין, וָאביסמו (Vabysmo®, פאריסימאב), כטיפול בבצקת מקולרית הנגרמת עקב חסימה בווריד המרכזי  של הרשתית או בהסתעפויות שלו (BRVO ו-CRVO ‏).1,2,3 חסימה ורידית ברשתית (RVO) הוא מצב מסכן ראייה ממנו סובלים 28 מיליון אנשים ברחבי העולם.4

שני המחקרים השיגו את התוצאים הראשוניים שלהם והראו כי אנשים עם בצקת מקולרית עקב BRVO ו-CRVO שקיבלו זריקות וָאביסמו כל ארבעה שבועות, במשך עד 24 שבועות, השיגו חדות ראייה אשר לא הייתה נחותה מזו שהושגה אצל אנשים שקיבלו זריקות אפליברספט (aflibercept) כל ארבעה שבועות.

“נתונים מעודדים אלה מצביעים על כך שוָאביסמו עשויה להיות אפשרות טיפול חדשה עבור אנשים החיים עם חסימה ורידית ברשתית, מצב רפואי חמור של כלי הדם ברשתית העלול להוביל לפגיעה בלתי הפיכה בראיה ואף לאובדן ראיה,” אמר לוי גאראוויי, M.D, Ph.D, המנהל הרפואי הראשי של Roche וראש חטיבת פיתוח מוצרים גלובלי. “התוצאות שהצגנו היום מתווספות לראיות הנרחבות התומכות ביעילות של וָאביסמו כטיפול במגוון סוגים של מצבים ברשתית. אנו בציפייה להגיש את הנתונים הללו לרשויות הרגולטוריות.”

בנוסף, וָאביסמו הדגימה ייבוש מהיר של נוזלים ברשתית מנקודת ההתחלה ועד השבוע ה-24, כפי שנמדד על ידי הירידה בעובי מרכז הרשתית.

בשני המחקרים, וָאביסמו נסבלה היטב באופן כללי. פרופיל הבטיחות שלה היה עקבי עם מחקרים קודמים.

תוצאות מפורטות יוצגו בכנס רפואי שיערך בקרוב והן יוגשו לרשויות רגולטוריות ברחבי העולם.  התרופה וָאביסמו מהונדסת באופן ייחודי לעיכוב שני מסלולי מחלה הקשורים למספר מצבים מסכני ראייה ברשתית, על ידי נטרול אנגיופואטין-2 (Ang-2) וגורם גדילה וסקולרי  אנדותליאלי (VEGF-A), לשחזור יציבות כלי הדם.3,5 הרמה של Ang-2 עולה ב-RVO, וסוברים שביטוי מוגבר של Ang-2 מעודד את התקדמות המחלה.6,7

נכון להיום, התרופה ואביסמו מאושרת ביותר מ-40 מדינות ברחבי העולם, לרבות ארה”ב, יפן, בריטניה והאיחוד האירופי, עבור אנשים החיים עם ניוון מקולרי נאו-ווסקולרי (nAMD) או “רטוב” תלוי גיל  ועבור בצקת מקולרית סוכרתית DME)). ‏8,9,10,11,12 יעילותה ובטיחותה ארוכות הטווח של וָאביסמו ב-nAMD ו-DME הודגמו על ידי נתונים של שנתיים מארבעה מחקרים עולמיים גדולים, שכללו למעלה מ-3,000 משתתפים.3,5,13,14 ואביסמו היא התרופה היחידה הניתנת בהזרקה תוך-עינית אשר אושרה עם מחקרי שלב III התומכים במרווחי טיפול של עד ארבעה חודשים עבור אנשים החיים עם nAMD ו-DME.‏12 עד כה, ניתנו יותר מ-165,000 מנות של ואביסמו ברחבי העולם כטיפול במצבים רפואיים אלה.8 ‏RVO, nAMD ו-DME יחדיו משפיעות על כ-70 מיליון אנשים ברחבי העולם ונמנות על הסיבות המובילות לאובדן ראיה.3,4,15,16,17

אודות חסימה ורידית ברשתית (RVO)
‏RVO הוא הגורם השני בשכיחותו לאובדן ראיה עקב מחלות בכלי הדם של הרשתית.4 הוא משפיע על כ-28 מיליון מבוגרים ברחבי העולם, בעיקר אנשים בני 60 ומעלה, ועלול לגרום לאובדן ראיה חמור ופתאומי.4,18 הרמה של אנגיופואטין-2 ‏(Ang-2) גבוהה במקרים של RVO, וסוברים שביטוי מוגבר של Ang-2 מעודד את התקדמות המחלה6,7. RVO גורם בדרך כלל לאובדן ראיה פתאומי  ונטול כאבים בעין המושפעת, מכיוון שחסימת הוריד מגבילה את זרימת הדם התקינה ברשתית הפגועה, וכתוצאה מכך נוצרים איסכמיה, דימום, דליפת נוזלים ונפיחות ברשתית הקרויה בצקת מקולרית.18,19,20כיום, בצקת מקולרית עקב RVO מטופלת בדרך כלל באמצעות זריקות תוך-עיניות חוזרות ושל נוגדי גורם גדילה וסקולרי אנדותליאלי .20 קיימים שני סוגים עיקריים של RVO: חסימת הסתעפות של וריד ברשתית, הפוגעת במעל ל-23 מיליון אנשים ברחבי העולם ומתרחשת כאשר נוצרת חסימה באחת מארבע ההסתעפויות (“ענפים”) הקטנות יותר של וריד הרשתית המרכזי; וחסימה של וריד הרשתית המרכזי, שהיא פחות שכיחה ופוגעת במעל לארבעה מיליון אנשים ברחבי העולם, ומתרחשת כאשר נוצרת חסימה בווריד הרשתית המרכזי של העין.4,20

אודות המחקרים BALATON ו-COMINO 1,2
BALATON (NCT04740905) ו-COMINO (NCT04740931) הם שני מחקרי שלב III, עולמיים, אקראיים, רב-מרכזיים, בסמיות כפולה להערכת היעילות והבטיחות של ואביסמו (Vabysmo®, פאריסימאב), בהשוואה לאפליברספט. במהלך 20 השבועות הראשונים, הוקצו המטופלים באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבלת שש זריקות חודשיות של ואביסמו (6.0 מ”ג) או אפליברספט (2.0 מ”ג). החל מהשבועות 24-72 כל המטופלים קיבלו ואביסמו (6.0 מ”ג) עד אחת לארבעה חודשים– על פי משטר מינון עם מרווחי טיפול בהתאמה אישית– בגישה של treat-and-extend.

מחקר  BALATON  נערך בהשתתפות 553 אנשים עם חסימה בהסתעפות של וריד הרשתית. מחקר  COMINO  נערך בהשתתפות 729 אנשים עם חסימה בווריד הרשתית המרכזי או חסימה המירטינלית (hemiretina).

התוצא הראשוני של כל מחקר הוא השינוי בחדות הראייה המתוקנת הטובה ביותר מנקודת ההתחלה ועד לשבוע 24. תוצאים משניים כוללים את השינוי בעובי הרשתית המרכזית וייבוש נוזלים ברשתית החל מנקודת ההתחלה ולאורך הזמן עד לשבוע 24.

אודות תכנית הפיתוח הקליני של וָאביסמו (Vabysmo®, פאריסימאב)
חברת Roche בנתה תכנית פיתוח קלינית מקיפה עבור וָאביסמו באמצעות מחקרי שלב III. התכנית כוללת את AVONELLE-X, מחקר המשך של TENAYA ו-LUCERNE, הבודק את הבטיחות והסבילות של ואביסמו לטווח ארוך בניוון מקולרי נאו-ווסקולרי או “רטוב” תלוי גיל , וכן את מחקר RHONE-X, מחקר המשך של  YOSEMITE ו-RHINE, הבודק את הבטיחות והסבילות של ואביסמו לטווח ארוך במקרים של בצקת מקולרית סוכרתית .(DME) ‏21,22  בנוסף, יזמה חברת Roche את מחקר ELEVATUM, שהוא מחקר שלב IV של וָאביסמו באוכלוסיית מטופלים עם DME המצויה בתת-ייצוג, ותומכת במספר מחקרים עצמאיים אחרים, במטרה להבין טוב יותר מצבים ברשתית בהן קיים צורך גבוה שעדיין לא נמצא לו מענה מספק.23

אודות וָאביסמו (פאריסימאב)
ואביסמו הוא הנוגדן הבי-ספציפי הראשון שאושר לטיפול בעיניים.9,11  הוא מכוון ומעכב שני מסלולי מחלה, הקשורים למספר מצבים מסכני ראייה ברשתית, על ידי נטרול של אנגיופואטין-2 (Ang-2) ושל גורם גדילה וסקולרי  אנדותליאלי A VEGF-A). Ang-2 ו-VEGF-A תורמים לאובדן ראייה על ידי פגיעה ביציבות כלי דם, הם גורמים להיווצרות של כלי דם חדשים ודולפים ולהחמרת הדלקת.3,5 על ידי חסימת המסלולים המערבים את  Ang-2 ו-VEGF-A, ואביסמו תוכנן לייצוב כלי הדם.3,5 ואביסמו מאושר ביותר מ-40 מדינות ברחבי העולם, לרבות ארה”ב, יפן, בריטניה והאיחוד האירופי, עבור אנשים החיים עם ניוון מקולרי נאו-ווסקולרי או “רטוב” תלוי גיל, ועבור בצקת מקולרית סוכרתית.   ומצוי בתהליך הערכה על ידי רשויות רגולטוריות אחרות.8,9,10,11,12

אודות חברת Roche בתחום האופתלמולוגיה
חברת Roche מתמקדת במניעת אובדן ראייה הנגרם עקב מספר סיבות באמצעות טיפולים חלוציים. על ידי גילויים מדעיים חדשניים של מטרות טיפוליות פוטנציאליות חדשות, טיפול רפואי מותאם אישית, הנדסה מולקולרית, סמנים ביולוגים וטיפולים במתן מתמשך, אנו שואפים לפתח את הטיפולים הנכונים עבור המטופלים הנכונים.

אנו בעלי קו המוצרים  העתידי הרחב ביותר ברשתית בתחום האופתלמולוגיה, המסתמך ומובל על ידי המדע ומבוסס על תובנות שהתקבלו מאנשים עם מחלות עיניים. הוא כולל טיפולים גנטיים וטיפולים לאטרופיה גיאוגרפית ומחלות אחרות המסכנות את הראייה, לרבות מצבים תורשתיים ונדירים.

הודות ליישום הניסיון הרחב שלנו, כבר יצרנו טיפולים אופתלמולוגיים פורצי דרך עבור אנשים החיים עם אבדן ראייה.  Susvimo™. (שנקראה בעבר התקן תוך עיני עם רניביזומאב Port Delivery System with ranibizumab- ) 100 מ”ג/מ”ל הניתנת לתוך חלל הזגוגית באמצעות התקן תוך עיני, היא ההתקן התוך-עיני הראשון הניתן למילוי חוזר, שאושר על ידי מנהל המזון והתרופות של ארה”ב, לטיפול בניוון מקולרי נאו-ווסקולרי או “רטוב” תלוי גיל. התקן זה משחרר פרומולציה מותאמת של רניביזומאב באופן מתמשך על פני תקופה של מספר חודשים.24 ואביסמו (פאריסימאב) הוא הנוגדן הבי-ספציפי הראשון המאושר לטיפול בעיניים, והוא מכוון לשני מסלולי מחלה המניעים מחלות רשתית.3,5,9,11 .לוסנטיס (זריקת רניביזומאב) הוא הטיפול הראשון שאושר לשיפור ראייתם של אנשים עם מחלות רשתית מסוימות.25

אודות חברת Roche
חברת Roche , שנוסדה בשנת 1896 בבאזל, שווייץ, כאחת מהיצרניות התעשייתיות הראשונות של תרופות מותג, צמחה והתפתחה לחברת הביוטכנולוגיה הגדולה ביותר בעולם ולמובילה העולמית בתחום דיאגנוסטיקה in-vitro. החברה שואפת להצטיינות מדעית כדי לגלות ולפתח תרופות ואמצעי אבחון במטרה לשפר ולהציל את חייהם של אנשים ברחבי העולם. אנו חלוצים בתחום הרפואה המותאמת אישית ושואפים להמשיך ולשנות את אופן מתן שירותי הבריאות, במטרה ליצור השפעה גדולה עוד יותר. על מנת לספק את הטיפול הטוב ביותר עבור כל אדם ואדם, אנו יוצרים שיתופי פעולה עם בעלי עניין ומשלבים חוזקות בתחום הדיאגנוסיטקה והפארמה עם תובנות מתוך נתוני הפרקטיקה הקלינית.

מתוך הכרה במאמצינו לפעול מתוך פרספקטיבה ארוכת טווח בכל מה שאנו עושים,  הוכרזה Roche כאחת מהחברות בנות הקיימא המובילות ביותר בתעשיית התרופות בתחום הקיימות בתעשייה הפרמצבטית על פי מדדי הקיימות של  Dow Jones (DJSI) זו השנה השלוש עשרה ברציפות. הגדרה זו משקפת גם את המאמצים שאנו משקיעים, ביחד עם שותפים מקומיים, לשיפור הנגישות לשרותי בריאות בכל מדינה בה אנו פועלים.

Genentech בארצות הברית, היא חברה בבעלות מלאה של קבוצת Roche. Roche  היא בעלת המניות העיקרית בחברת Chugai Pharmaceutical ביפן.

למידע נוסף, אנא בקרו באתר www.roche.com.

סימוכין

1] Clinical Trials.gov. A study to evaluate the efficacy and safety of faricimab in participants with macular edema secondary to branch retinal vein occlusion (BALATON) [Internet; cited October 2022]. Available from: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04740905

[2] Clinical Trials.gov. A study to evaluate the efficacy and safety of faricimab in participants with macular edema secondary to central retinal or hemiretinal vein occlusion (COMINO) [Internet; cited October 2022]. Available from: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04740931

[3] Heier JS, et al. Efficacy, durability, and safety of intravitreal faricimab up to every 16 weeks for neovascular age-related macular degeneration (nAMD) (TENAYA and LUCERNE): two randomised, double-masked, phase III, non-inferiority trials. The Lancet. 2022; 399:729-740.

[4] Song P, et al. Global epidemiology of retinal vein occlusion (RVO): a systematic review and meta-analysis of prevalence, incidence and risk factors. J Glob Health. 2019;9:010427.

[5] Wykoff C, et al. Efficacy, durability and safety of intravitreal faricimab with extended dosing up to every 16 weeks in patients with diabetic macular edema (DME) (YOSEMITE and RHINE): two randomised, double-masked, phase III trials. The Lancet. 2022; 399:741-755.

[6] Regula JT, et al. Targeting key angiogenic pathways with a bispecific CrossMab optimised for neovascular eye diseases. EMBO Molecular Medicine. 2016;8:1265–88.

[7] Joussen AM, et al. Angiopoietin/Tie2 signalling and its role in retinal and choroidal vascular diseases: a review of preclinical data. Eye. 2021;35:1305-1316.

[8] Roche data on file.

[9] United States Food and Drug Administration (U.S. FDA). Highlights of prescribing information, Vabysmo. 2022 [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2022/761235s000lbl.pdf

[10] Chugai Pharmaceutical Co. Ltd. Chugai obtains regulatory approval for Vabysmo, the first bispecific antibody in ophthalmology, for nAMD and DME [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.chugai-pharm.co.jp/english/news/detail/20220328160002_909.html

[11] Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA). MHRA approves faricimab through international work-sharing initiative [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.gov.uk/government/news/mhra-approves-faricimab-through-international-work-sharing-initiative

[12] European Medicines Agency. Summary of Product Characteristics, Vabysmo, 2022 [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/vabysmo-epar-product-information_en.pdf

[13] Wells JA, et al. Faricimab in DME: two-year results from the phase III YOSEMITE and RHINE trials. Presented at: Angiogenesis, Exudation and Degeneration 2022; 11-12 February 2022; virtual.

[14] Khanani A, et al. Faricimab in nAMD: year 2 efficacy, safety and durability results from the phase III TENAYA and LUCERNE trials. Presented at: 2022 American Society of Retina Specialists Annual Scientific Meeting; 13-16 July 2022; New York City, NY, USA.

[15] Yau JWY, et al. Global prevalence and major risk factors of diabetic retinopathy. Diabetes Care. 2012;35:556–64.

[16] Connolly E, et al. Prevalence of age-related macular degeneration associated genetic risk factors and four-year progression data in the Irish population. Br J Ophthalmol. 2018;102:1691-95.

[17] Bright Focus Foundation. Age-related macular degeneration: facts and figures [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.brightfocus.org/macular/article/age-related-macular-facts-figures

[18] Moorfields Eye Hospital, United Kingdom National Health Service Foundation Trust. RVO [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.moorfields.nhs.uk/condition/retinal-vein-occlusion

[19] Schmidt-Erfurth U, et al. Guidelines for the Management of Retinal Vein Occlusion by the European Society of Retina Specialists (EURETINA). Ophthalmologica. 2019;242:123-162.

[20] Campochiaro P. Molecular pathogenesis of retinal and choroidal vascular diseases. Prog Retin Eye Res. 2015;49:67-81.

[21] Clinical Trials.gov. A study to evaluate the long-term safety and tolerability of Vabysmo in participants with nAMD (AVONELLE-X) [Internet; cited October 2022]. Available from: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04777201

[22] Clinical Trials.gov. A study to evaluate the long-term safety and tolerability of Vabysmo in participants with DME (Rhone-X) [Internet; cited October 2022]. Available from: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04432831

[23] Clinical Trials.gov. A study to investigate faricimab treatment response in treatment-naïve, underrepresented patients with DME (ELEVATUM). [Internet; cited October 2022]. Available from: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05224102

[24] U.S. FDA. Highlights of prescribing information, Susvimo. 2006 [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2021/761197s000lbl.pdf

[25] U.S. FDA. Highlights of prescribing information, Lucentis. 2006 [Internet; cited October 2022]. Available from: https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2017/125156s114lbl.pdf

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה