Respiratory Infections

שכיחות גבוהה של סיבוכים ריאתיים לאחר ניתוח חולים עם COVID-19 (מתוך The Lancet)

קורונה

במחקר בינלאומי שתוצאותיו פורסמו בכתב העת The Lancet מצאו חוקרים כי דלקת ריאות וסיבוכים ריאתיים אחרים תועדו בכמחצית מהחולים לאחר ניתוח עם אבחנה טרם הניתוח של COVID-19 וכי סיבוכים אלו נקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי התמותה לאחר 30 ימים ואת שיעור הסיבוכים הריאתיים בחולים עם אבחנה טרם-ניתוח של COVID-19. המחקר הבינלאומי, רב-מרכזי, כלל חולים שטופלו ב-235 בתי חולים ברחבי 24 מדינות. כל החולים עברו ניתוח לאחר הוכחה מעבדתית לזיהום SARS-CoV-2 בתוך 7 ימים לפני הניתוח או 30 ימים לאחר הניתוח.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה 30 ימים לאחר-ניתוח והתוצא המשני העיקרי כלל סיבוכים ריאתיים, בהם דלקת ריאות, תסמונת מצוקה נשימתית חדה, או הנשמה לא-צפויה לאחר-הניתוח.

ניתוח הנתונים כלל 1,128 חולים לאחר ניתוח בין תחילת ינואר ועד סוף מרץ השנה, מהם 835 חולים (74.0%) לאחר ניתוח חירום ו-280 חולים (24.8%) לאחר ניתוח אלקטיבי. אבחנה של זיהום SARS-CoV-2 תועדה לפני הניתוח ב-294 חולים (26.1%).

החוקרים מדווחים כי שיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 23.8% (268 מבין 1,128 חולים). סיבוכים ריאתיים תועדו ב-577 חולים (51.2%), כאשר בקבוצה זו תועדו שיעורי תמותה של 38.0% (219 חולים) שהיוו 81.7% מכלל מקרי התמותה.

מניתוח מתוקן עלה כי הסיכון לתמותה לאחר 30 ימים היה גבוה יותר בקרב גברים (יחס סיכויים של 1.75, p<0.0001), בגילאי 70 שנים ומעלה לעומת גילאים צעירים יותר (יחס סיכויים של 2.30, p<0.0001), מדד ASA (American Society of Anesthesiologists) בדרגה 3-5, לעומת מדד ASA בדרגה 1-2 (יחס סיכויים של 2.35, p<0.0001), אבחנה ממארת לעומת אבחנה שפירה או מיילדותית (יחס סיכויים של 1.55, p=0.046), ניתוח חירום לעומת ניתוח אלקטיבי (יחס סיכויים של 1.67, p=0.026) וניתוח מג’ורי לעומת ניתוח מינורי (יחס סיכויים של 1.52, p=0.047).

החוקרים כותבים שי סיבוכים ריאתיים לאחר-ניתוח מופיעים במחצית מהחולים עם אבחנה קדם-ניתוחית של SARS-CoV-2 ומלווים בסיכון מוגבר לתמותה. הסף לניתוח בתקופת מגפת COVID-19 צריך להיות גבוה יותר מהרגיל, בפרט בגברים בגילאי 70 שנים ומעלה.

The Lancet 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • ביקור אצל רופא משפחה זמן קצר לאחר ניתוח עקב מחלה ממארת עשוי להפחית שיעורי תמותה (JAMA Surgery)

    ביקור אצל רופא משפחה זמן קצר לאחר ניתוח עקב מחלה ממארת עשוי להפחית שיעורי תמותה (JAMA Surgery)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery עולה כי ביקור אצל הרופא המטפל בתוך 90 ימים מניתוח עקב מחלה ממארת מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בקשישים, כאשר בקרב אלו שביקור אצל הרופא המטפל תועדו שיעורי תמותה של 0.3% לעומת שיעורי תמותה של 3.3% בקרב אלו שלא פנו לרופא המשפחה. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 2,566 חולים בגילאי […]

  • האם חסמי חומצה עדיפים על חסמי תעלות מימן לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית? (Therapeutics Advances in Gastroenterology)

    האם חסמי חומצה עדיפים על חסמי תעלות מימן לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית? (Therapeutics Advances in Gastroenterology)

    בעוד שמרבית חסמי חומצה ממשפחת PCAB (או Potassium-Competitive Acid Blockers) הדגימו שיעורי ריפוי גבוהים יותר מחסמי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitors) בחולים עם דלקת וושט ארוזיבית, שני התכשירים עדיפים על פלסבו, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Therapeutics Advances in Gastroenterology. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים עד 31 במאי, 2023, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים […]

  • גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Cancer עולה כי דלף מהשקה, מחלות לב וכלי דם וסוכרת הינם גורמי סיכון אפשריים להיצרות בהשקה של הוושט בחולים לאחר כריתת וושט. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמי סיכון להיצרות בהשקה בחולים עם סרטן וושט לאחר כריתת וושט. היצרות בהשקה הינה הסיבוך ארוך הטווח הנפוץ ביותר בחולים לאחר […]

  • האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות מאשפוז מהוות סמן פרוגנוסטי חשוב בחולים עם דלקת לבלב חדה, עם יעילות גבוהה במיוחד בחיזוי נזק בלתי-הפיך לתפקוד איברים ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקורלציה בין ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות […]

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה