Respiratory Infections

ה- FDA אישר טיפול לא תרופתי ראשון באסתמה חמורה

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

ה- FDA (US Food and Drug Administration) אישר לשימוש מתקן לטיפול באסתמה חמורה ופרסיסטנטית (Alair Bronchial Thermoplasty System), במבוגרים הממשיכים לסבול מתסמינים על אף טיפול בתרופות סטנדרטיות כגון משאפי סטרואידים במינון גבוה ו long-acting beta agonists.

Bronchial thermoplasty מבוצעת באמצעות תעלה של ברונכוסקופ סטנדרטי המוכנס תחת סדציה דרך האף או הפה לריאות.  אותות גלי רדיו המופקים מיחידת השליטה מועברים למוליך בקצה הקתטר, שם הם הופכים לאנרגית חום אשר מסוגלת לחמם את הציפוי הפנימי של דרכי האוויר.

אספקה מבוקרת של אנרגית חום לריאות משמשת להפחתת כמות השריר החלק המצר את דרכי האוויר בחולי אסתמה, ובאופן פוטנציאלי מפחיתה את חומרת תסמיני המחלה ותדירותם.

לדברי המומחים, אישור השימוש במתקן יספק לחולים מבוגרים הסובלים מאסתמה חמורה ופרסיסטנטית, אפשרות טיפול נוספת.

אישור המתקן הסתמך תחילה על מידע ממחקר AIR2 (Asthma Intervention Research 2) מחקר ביקורת שכלל 297 משתתפים.  מחקר זה התפרסם בירחון American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine בינואר 2010.  היעד הראשוני של המחקר היה הדגמת הבדלים בתוצאות הניקוד של ה- AQLQ (Asthma Quality of Life Questionnaire) הבסיסיות, ולאחר 6, 9, ו 12 חודשים. 

מתוצאות המחקר עלה כי 79% מקבוצת מטופלי ה- Bronchial thermoplasty, השיגו שיפור משמעותי בניקוד ה- AQLQ, בהשוואה ל- 64% ממקבלי הפלצבו.  כמו כן השיג הטיפול ב- thermoplasty ירידה של 32% בהתקפי האסתמה, ירידה של 84% בפניות למיון עקב תלונות נשימתיות, ירידה של 66% בימי חופשת מחלה עקב אסתמה, וכן ירידה של 36% בחולים המדווחים על החמרה במחלתם הנובעת מריבוי תסמינים.

החוקרים מסכמים כי הטיפול ב- Bronchial thermoplasty מפחית התלקחויות חמורות של המחלה ואת כמות הביקורים בחדרי המיון עקב תסמינים נשימתיים וכך מביא לשיפור באיכות חייהם של החולים באסתמה חמורה.

יש לציין כי על אף שהטיפול ב- Bronchial thermoplasty מיועד להפחית את מספר תקפי האסתמה החמורים לטווח הארוך, הפרוצדורה בה הוא כרוך עשויה ליצור החרפה חולפת בתסמינים הנשימתיים אשר חולפת בד”כ תוך שבוע תחת טיפול סטנדרטי.  תופעות לוואי אפשריות נוספות כוללות תמט ריאתי, המופטיזיס (שיעול דמי), חרדה, כאבי ראש ובחילות.

ה- FDA מזהיר שלא לעשות שימוש במתקן בחולים עם קוצב לב, דפיברילטור פנימי או אביזרים חשמליים מושתלים אחרים, וכן להמנע משימוש במתקן בחולים הרגישים ללידוקאין, אטרופין או בנזודיאזפינים.

כמו כן יש התווית נגד למתקן בנוכחות זיהום ריאתי פעיל, הפרעות קרישה, התלקחות אסתמה ושינוי במינון הסטרואידים שבוצע פחות משבועיים טרם הטיפול במתקן. 

בנוסף יש להמנע מטיפול חוזר באותו איזור בריאה עד לעריכת מחקרים נוספים שיעריכו את בטיחות הטיפול החוזר ויעילותו.

Am J Respir Crit Care Med

מידע נוסף על המתקן מאתר ה- FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה