Renal Failure

התועלת הקלינית של טיפול נוגד-קרישה בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית (J Am Coll Cardiol)

 

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין מחלת כליות כרונית ובין סיכון מוגבר לאירועים מוחיים/אירועים תרומבואמבוליים בחולים עם פרפור פרוזדורים ברמות סיכון שונות לאירוע מוחי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המאזן בין הפחתת הסיכון לאירוע מוחי והעליה בסיכון לדימום על-רקע טיפול נוגד-קרישה בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית הוא שנוי במחלוקת. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הסיכון על-רקע מחלת כליות כרונית בחולים לפי מדדי CHA2DS2 ולקבוע את התועלת הקלינית של קומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגרים ארציים בדנמרק וזיהו את כל החולים ששוחררו עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם בין השנים 1977-2011. הם בחנו את הסיכון לאירוע מוחי על-רקע מחלת כליות כרונית שאינה סופנית ומחלת כליות סופנית. סך התועלת הקלינית של קומדין נבחן על-בסיס ארבעה תוצאי סיום: תוצא משולב של תמותה/אשפוז עקב אירוע מוחי/דימום, תוצא משולב שכלל אירוע מוחי פטאלי/דימום פטאלי, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה.

מבין קרוב ל-155,000 חולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, החוקרים זיהו 11,128 חולים (7.2%) עם מחלת כליות כרונית שאינה סופנית ו-1,728 חולים (1.1%) תחת טיפול כלייתי חליפי. בכל קבוצות הסיכון לפי מדד CHA2DS2-VASc, תועד קשר בלתי-תלוי בין טיפול כלייתי חליפי ובין סיכון מוגבר לאירוע מוחי / תרומבואמבוליזם, החל מעליה של פי 5.5 בסיכון בחולים עם מדד CHA2DS2-VASc של 0 ועד עליה של פי 1.6 בסיכון בחולים עם מדד של 2 ומעלה. בחולים תחת טיפול כלייתי חליפי עם מדד CHA2DS2-VASc של 2 ומעלה תואר קשר בין טיפול בקומדין ובין סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.85). בחולים עם מחלת כליות שאינה סופנית ועם מדד CHA2DS2-VASc של 2 ומעלה זוהה קשר בין טיפול בקומדין ובין סיכון מופחת לתוצא משולב של אירוע מוחי פטאלי / דימום פטאלי (יחס סיכון של 0.71), סיכון מופחת לתמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.80) וסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.64).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי בחולים עם מחלת כליות כרונית בסיכון גבוה (מדד CHA2DS2-VASc של 2 ומעלה) עם פרפור פרוזדורים צפויה תועלת לטיפול בקומדין למניעת אירועים מוחיים.

J Am Coll Cardiol. 2014;64(23):2471-2482

לידיעה במדסקייפ  

הערת המערכת: בהתכתבות בדוא”ל עם ד”ר נעה ברר-ינאי, מנהלת המכון הנפרולוגי במרכז רפואי מאיר ציינה ד”ר ינאי כי “שמבין כל נוגדי הקרישה הפומיים היחיד שיש לגביו נתונים זה קומדין, היות שבכל המחקרים הגדולים עם נוגדי הקרישה החדשים לא נכללו אנשים עם מחלת כליה בדרגותIVוV(מטופלי דיאליזה)”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה