Renal Failure

התועלת של טיפול הוליסטי בצעירים עם מחלת כליות כרונית (J Pediatr .)

מתבגרים ומבוגרים צעירים עם מחלת כליות כרונית סובלים מאיכות חיים ירודה ומוכנים להחליף את תוחלת החיים בבריאות שלמה, כך עולה מתוצאות מחקר חתך, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Journal of Pediatrics.

עיכוב בגדילה, בידוד חברתי, עייפות, דיכאון, השתתפות לקויה בלימודים וליקוי בהתפתחות הקוגניטיבית, כמו גם הערכה עצמית נמוכה, דווחו כולם ע”י ילדים ומתבגרים תחת טיפולי דיאליזה. לאלו עשויה להיות השפעה מזיקה על ההיענות, שביעות הרצון והתוצאות. חשוב לקחת בחשבון את נושא איכות החיים של החולים לשיפור תוצאות הטיפול והתוצאות הפסיכו-סוציאליות, למרות זאת, איכות החיים אינה נבחנת באופן שגרתי.

מדדים להערכת איכות החיים משמשים להערכת המצב הרפואי המבוקש בסולם של 0 (תמותה) עד 1 (בריאות שלמה). להערכת איכות חיים במתבגרים ומבוגרים צעירים עם מחלת כליות כרונית, החוקרים בחנו 27 חולים בגילאי 12-25 שנים, עם מחלת כליות כרונית בדרגה 3-5, בשישה מרכזים באוסטרליה.

מדד VAS (Visual Analog Scale) סייע להערכת איכות החיים של החולים. להערכת איכות החיים באמצעות מדד תקף, החוקרים התבססו על מדד HUI2/3 (Health Utilities Index), שאלון Kidney Disease QOL Short Form (SF-6D) ו-TTO (Time Trade Off).

לפי המדד האמור להערכת איכות החיים, ממוצע איכות החיים לפי TTO עמד על 0.59, ואילו עם HUI2 עמד על 0.73, עם HUI3 עמד על 0.74 ועם SF-6D עמד ממוצע איכות החיים על 0.70. משקל איכות החיים זכה לציון הממוצע הנמוך ביותר, עם השונות הרבה ביותר בתגובת TTO, אך היה נמוך באופן עקבי עם ארבעת הכלים שהיו בשימוש.

בחולים שעדיין לא החלו בטיפולי דיאליזה ממוצע משקל איכות החיים היה גבוה יותר. מדד HUI2 הדגים וריאביליות בתחום הרגשי, כאשר החוקרים מציעים כי ממצא זה משקף את ההבדלים בין מגוון רחב של גורמים המשפיעים על המצב הנפשי, דוגמת מרכיבי אישיות, מערכות תמיכה, התאמה לטיפול, מחלות רקע ונסיבות חיים אחרות.

כל מרכיבי איכות החיים היו נמוכים יותר במדדי Kidney Disease QOL. עם זאת, מחלת כליות הייתה אחראית לנטל גבוה יותר משמעותית בחולים תחת טיפולי דיאליזה, בהשוואה לאלו שעדיין לא החלו בטיפולי דיאליזה.

החוקרים מסכמים וכתבים כי טיפול הוליסטי לשיפור איכות החיים וצמצום נטל המחלה הוא חיוני לקבלת התוצאות הטובות ביותר בחולים צעירים עם מחלת כליות כרונית, בעיקר אלו תחת טיפולי דיאליזה.

J Pediatr . Published online June 24, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה