Renal Failure

הערכת שיעורי התמותה של חולים עם מחלת כליות המטופלים בסופחי-זרחן (Clin J Am Soc Nephrol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology מדוחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי טיפול ב-Sevelamer (רנג’ל) מביא לשיפור שיעורי התמותה מכל-סיבה ולשיפור במדד משולב של תמותה או צורך בדיאליזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עומס-יתר של זרחן בדיאטה וצריכה מופרזת של סידן בעקבות סופחי-זרחן המכילים סידן מעודדים הסתיידות של העורקים הכליליים העשויה לתרום לשיעורי התמותה הגבוהים של מטופלי דיאליזה. CAC (Coronary Artery Calcification) זוהה בחולים בשלבים מוקדמים עם מחלת כליות כרונית שאינה תלויה בדיאליזה. בחולים אלו, לא נערכו מחקרים להערכת התפקיד האפשרי של סופחי-זרחן על התמותה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את שיעורי התמותה מכל-סיבה כיעד עיקרי בחולים עם מחלת כליות כרונית, שאינם תלויים בטיפולי דיאליזה. המשתתפים חולקו באקראי לסופחי-זרחן שונים; יעדי סיום משניים כללו התחלת טיפולי דיאליזה ויעד סיום משולב שכלל תמותה מכל-סיבה והתחלת דיאליזה.

מדובר במחקר אקראי, רב-מרכזי, במסגרתו חולקו באקראי 212 חולים לא-מאושפזים עם מחלת כליות כרונית בדרגה 3-4 לטיפול ב-Sevelamer (107 חולים) או קלציום-קרבונט (105 חולים). ריכוז הזרחן בדם נותר בטווח 2.7-4.6 מ”ג לד”ל בחולים עם מחלת כליות בשלב 3-4 ובין 3.5-5.5 מ”ג לד”ל בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 5. מדדי CAC נקבעו על-סמך בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת בתחילת המחקר ולאחר 6, 12, 18 ו-24 חודשים. החוקרים תיעדו את שיעורי התמותה מכל-סיבה , התחלת טיפולי דיאליזה ואת יעד הסיום המשולב למשך עד 36 חודשים.

מהתוצאות עולה כי בחולים שטופלו ב-Sevelamer, שיעורי התמותה מכל-סיבה ושיעורי יעד הסיום המשולב היו נמוכים יותר; זוהתה מגמה לא-משמעותית להשפעת הטיפול על התחלת טיפולי דיאליזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם טיפול ב-Sevelamer תועדה תועלת משמעותית על שיעורי התמותה מכל-סיבה ויעד הסיום המשולב של תמותה או צורך בדיאליזה, אך היתרונות היו פחות ברורים בכל הנוגע להתקדמות מחלת כליות כרונית. למרות היתרונות הרבים של המחקר, כולל יעדי סיום מוגדרים, מבנה פרוספקטיבי, מעקב ארוך-טווח ובדיקות דם חוזרות, דרושים מחקרים גדולים יותר לאישור הממצאים.

Clin J Am Soc Nephrol. 2012 Mar;7(3):487-493

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה