Renal Failure

רמות המוגלובין גבוהות באופן טבעי לא קשורות לעליה בתמותה בחולי המודיאליזה (מתוך JASN)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of the American Society of Nephrology , או בקיצור JASN , עולה כי רמות המוגלובין טבעיות מעל 12 g/dL בחולי אי ספיקת כליות סופנית אינן קשורות לעליה בסיכויי התמותה בקבוצת חולים אלה.

רב החולים עם מחלת כליות כרונית (CKD ) מפתחים גם אנמיה, אשר דורשת תמיכה תרופתית או על ידי עירויי דם. לחלק קטן מחולי המודיאליזה נשארות רמות המוגלובין גבוהות ללא עירויי דם או טיפולי EPO . לא ברור כיצד משפיע הדבר על תמותה ואיכות חיים בקבוצת חולים זו, כאשר ידוע כי בחולים האחרים העלאת רמות ההמוגלובין ל- 14 g/dL (הרמה המומלצת) מלווה בעליה בסיכון לארועים תרומבוטיים קשים ואף מוות. לברור שאלה זו השתמשו החוקרים בנתונים מהמחקר הפרוספקטיבי התצפיתי Dialysis Outcomes and Practice Patterns Study , או בקיצור DOPPS .

במחקר השתתפו 29,796 חולים ב-12 מדינות. מתוכם 545 (1.8%) חולים שמרו באופן טבעי על רמות המוגלובין מעל 12 g/dL במשך 4 חודשים ללא תמיכה של EPO . בקבוצה זו חולים רבים יותר היו גברים, ולרובם היה משך ארוך יותר של מחלת כליות סופנית (ESKD ) וטיפול בדיאליזה. כמו כן, יחסית לרבים מהם הייתה מחלת כליות ציסטית (25%) כסיבה לאי ספיקת הכליות. גורמים המעלים רמות המוגלובין בדם, כגון מחלת ריאות, מחלה קרדיווסקולרית או עישון, היו שכיחים יותר בקבוצה זו.

דרוג איכות החיים לא נמצא גבוה יותר בחולים עם רמות המוגלובין גבוהות באופן טבעי בין חולי המודיאליזה. הסיכון הלא מותאם לתמותה בחולים אלה נמצא נמוך יותר מחולים אחרים, אך לאחר התאמה לפי גיל, מין ומחלות נלוות, לא נמצא הבדל בסיכון לתמותה בין קבוצת חולים זו לבין אלה עם המוגלובין נמוך יותר (סיכון יחסי 0.98, CI 95% 0.80-1.19). כמו כן, לא נמצא הבדל בתמותה בין חולים עם המוגלובין גבוה באופן טבעי לבין אלה עם המוגלובין > 12 g/dL עם תמיכה תרופתית.

אמנם ההנחיות הנוכחיות עדיין מזהירות מפני העלאה מלאכותית של המוגלובין בחולי אי ספיקת כליות סופנית מעל 12 g/dL , נראה שלפי תוצאות המחקר הנוכחי אין צורך להוריד באופן מלאכותי את רמת ההמוגלובין בחולים מקבוצה זו אשר שומרים באופן טבעי על רמות המוגלובין גבוהות יותר.

מתוך JASN , דצמבר 2010

לידיעה באתר Doctors Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה