Renal Failure

היעילות של Ezetimibe/Simvastatin במטופלים עם מחלת כלייה (מתוך כנס ה-ASN)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה-Renal Week 2010 של ה- American Society of Nephrology (ASN) עולה כי בקרב חולים עם מחלת כליות כרונית, נמצא קשר בין טיפול משולב ב-Ezetimibe/Simvastatin ובין ירידה בסיכון לאירועים ווסקולאריים ואתרוסקלרוטיים מז’וריים.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות לא נמצא יתרון חד משמעי לטיפול בתרופות להורדת רמות הכולסטרול במטופלים עם מחלת כליות כרונית.

מחקר ה-Study of Heart and Renal Protection (SHARP) כלל 9,438 משתתפים עם מחלת כליות כרונית. בין הקריטריונים להכללה ניתן לציין רמות קריאטינין של 1.7 מ”ג/ד”ל ומעלה בגברים או 1.5 מ”ג/ד”ל ומעלה בנשים, והיעדר סיפור קודם של אוטם לבבי או רה-ווסקולריזציה כלילית. בשנה הראשונה למחקר חילקו החוקרים את המשתתפים באקראי לקבלת טיפול משולב ב-Ezetimibe/Simvastatin במינון 20 מ”ג/10 מ”ג או לפלסבו. יעד המחקר העיקרי כלל אירועים ווסקולאריים מזו’ריים.

החוקרים מציינים כי 1,000 משתתפים נוספים הוקצו באקראי לטיפול ב-Simvastatin בלבד, אך לאחר שנה נערכה הקצאה אקראית חוזרת של המשתתפים שטופלו ב-Simvastatin בלבד, והתוצאות שפורסמו כעת כוללות רק את המשתתפים בקבוצות ה- Ezetimibe/Simvastatin והפלסבו.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר חציון מעקב של 4.9 שנים, נצפתה בקבוצת הטיפול ירידה של 17% בסיכון לאירועים אתרוסקלרוטיים, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (p=0.0022). כמו כן, בקבוצת הטיפול נצפתה ירידה של 15.3% בסיכון לאירועים ווסקולאריים מזו’ריים, בהשוואה לפלסבו (p=0.0012).

החוקרים מדווחים כי לא נצפה הבדל בין הקבוצות בשיעור ההתקדמות למחלת כליות סופנית, ומפרטים כי כשליש מהמשתתפים בכל קבוצה נזקקו לדיאליזה או להשתלת כלייה. כמו כן, לא נמצא הבדל בין הקבוצות בהיארעות של סרטן, או בשיעור המיופתיה, הפטיטיס ואבני מרה.

הם מציינים כי כשליש ממשתתפי המחקר הפסיקו את הטיפול במהלך תקופת המעקב, אך מדגישים כי שיעור הפסקת הטיפול היה דומה בין הקבוצות.

לאור תוצאות המחקר אומרים החוקרים כי טיפול ב-Ezetimibe/Simvastatin הוא בטוח ויעיל במטופלים עם מחלת כליות.

מומחה מהתחום ציין כי במחקר קודם סטטינים נקשרו לירידה בשיעור השבץ והאירועים הלבביים בחולי כליות, והמליץ על טיפול בסטטינים בחולים על מחלת כליות כרונית. עם זאת, הוא הדגיש כי המחקר הנוכחי לא הדגים את היתרון של הוספת Ezetimibe לטיפול בסטטינים, שכן נערכה השוואה בין הטיפול המשולב ובין פלסבו.

מתוך הכנס American Society of Nephrology Renal Week 2010.

לידיעה ב-TheHeart.org

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה