Renal Failure

הסתיידות של העורקים הכלילים שכיחה במקרי כשל כלייתי מוקדם (Am J Kidney Dis)

חוקרים איטלקיים מדווחים כי הסתיידות של עורק כלילי (CAC), תופעה אטרוסקלרוטית החוזה את התרחשותו של ארוע כלילי, מופיעה בחולים הסובלים מכשל כלייתי כרוני שעדיין אינם זקוקים לדיאליזה.

החוקרים מסבירים כי ידוע ש-CAC שכיח יותר בקרב חולים הסובלים מכשל כליייתי כרוני, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. אולם, רוב המחקרים שבדקו את הקשר הזה נערכו בחולים שקיבלו טיפולי דיאליזה, ולא בחולים הסובלים משלבים מוקדמים של המחלה.

בכדי לקבוע האם כשל כלייתי קשור ל-CAC גם בשלביו המוקדמים ניתחו החוקרים את תוצאות ה-spiral CT שהתקבלו ב-85 חולים שאינם מטופלים באמצעות דיאליזה וב-55 נבדקי ביקורת שבהם נמצא תיפקוד כלייתי תקין. תקופת הכשל הממוצעת עמדה על 6.3 שנים.

CAC נמצא ב-40% מהחולים בהשוואה ל-13% בלבד מנבדקי הביקורת. יתר על כן, דרוג ההסתיידות הממוצע בחולים היה גבוה הרבה יותר מהדרוג שהתקבל בנבדקי הביקורת (422 לעומת 43.9). בדיקות סדרתיות שנערכו ב-10 חולים הראו שב-8 מהם נתקבלו דרוגי הסתיידות מוגבהים.

למרות שהימצאות מחלת כליות כרונית בשלבים מוקדמים נמצאה קשורה לשכיחות מוגברת של CAC, השכיחות היתה נמוכה יותר מהשכיחות המוכרת בחולים המטופלים באמצעות דיאליזה. החוקרים טוענים כי ממצא זה מעיד על כך שלדיאליזה השפעה המגבירה את תהליך ההסתיידות.

הם מסכמים כי דרושים מחקרים נוספים בכדי לקבוע האם חולים הסובלים מכשל כלייתי בשלבים מוקדמים צריכים לעבור סריקות לגילוי CAC.

Am J Kidney Dis 2004;44:1024-1030.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה