Renal Failure

מתן חלבון מעודד Erythropoiesis מעכב התדרדרות בתיפקודי כליות

מחקר שהוצג לאחרונה מוצא כי טיפול במחלת כליות כרונית באמצעות EPSs, חלבונים מעודדי erythropoiesis, דוחה משמעותית את ההתדרדרות הבלתי-נמנעת בתפקוד הכליות. הטיפול נמצא יעיל במידה זהה בחולים בעלי מחלת כליות מתונה (שלב 3) או חריפה (שלב 4).

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של הגליונות הרפואיים של חולים הסובלים ממחלת כליות בשלבים 3 או 4 ב-3 מרכזים רפואיים. במחקר נכללו רק נבדקים שנמצאו עבורם מדידות הקראטינין בסרום בזמן של לפחות 6 חודשים לפני ואחרי תחילת הטיפול באמצעות EPS.

ירידה בתפקוד הכליות בין 2 זמני המדידה הוערכב כשיפוע של עקומה 1 (קראטינין 1 – קראטינין 2). מדד זה מראה ירידה לינארית עם הזמן ברוב החולים במחלת כליות.

במחקר השתתפו 71 חולים בשלב 3 ו-51 חולים בשלב 4. אנמיה בשלב 1 (המוגלובין בערכים של 10.0-11.9g/dL) נמצאה ב-38% מהחולים במחלת כליות בשלב 3 וב-43.1% מהחולים במחלת כליות בשלב 4, עם מספרים דומים של חולים שבהם נמצאה אנמיה בשלב 2 (המוגלובין בערכים של 8.0-9.9g/dL). אולם, 21.1% מהחולים במחלת כליות בשלב 3 ו-5.9% מהחולים בשלב 4 לא נמצאו אנמיים בזמן התחלת הטיפול ב-EPS.

החוקרים לא ערכו אנליזה מפרידה עבור תת-קבוצה זו, אך דיון במחקר אחר מעלה את האפשרות שלטיפול ב-EPSs השפעות חיוביות בלתי-תלויות בהשפעותיו על רמות ההמוגלובין.

אנליזה של התוצאות בכלל החולים מראה כי בחולים בשלב 3 שיפוע העקומה המודדת את האנברסיה של תפקוד הכליות לאורך הזמן היה 0.0981mg/dL/year- לפני טיפול ב-EPS, ו- 0.0691mg/dL/year- אחרי הטיפול. כלומר, תפקוד הכליות התדרדר לאט יותר לאחר תחילת הטיפול ב-EPS. עבור חולים בשלב 4 של המחלה הערכים היו  0.0899mg/dL/year- ו- 0.0416mg/dL/year-.

ערכי המשתנים המודדים התדרדרות שנמצאו בחולים בשלב 5 של המחלה מעידים כי טיפולי דיאליזה ידרשו בממוצע של 7.4 חודשים; אחרי הטיפול הזמן המשוער לדיאליזה היה 16.1 חודשים. שינוי ערכי המשתנים היה משמעותי סטטיסטית בשתי הקבוצות אך ההבדלים בקרב הקבוצות לא נמצאו משמעותיים.

החוקרים מציינים כי התוצאות עקביות לממצאי מחקרים קודמים שהראו כי טיפולי EPS מאיטים את ההתדרדרות בתפקודי הכליות ומאריכים את משך הזמן עד לטיפולי הדיאליזה.

אחד החוקרים מסביר כי מעט מאוד מחקרים כאלו נעשו בעבר, ולכן מטרתם היתה להביא את העדויות המצויות בשטח.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה