Radiology

בדיקת OCT עשויה לסייע באבחנה מוקדמת של מחלת פרקינסון (Neurology)

בחולים עם מחלת פרקינסון ניתן לזהות ירידה בעובי שני מרכיבים עיקריים של הרשתית, שינויים אותם ניתן לזהות באמצעות בדיקת OCT (או Optical Coherence Tomography), העשויה לסייע באבחנה מוקדמת של המחלה הנוירולוגית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology.

בעקבות ממצאים שעלו בבדיקות לאחר המוות שהעידו על תכולת דופמין מופחתת ברשתית של חולים עם מחלת פרקינסון, החוקרים ביקשו לבחון את העדויות לשינויים ברשתית באמצעות בדיקות הדמיה ייעודיות, דוגמת בדיקת OCT. מטרתם הייתה לבחון אם שינויים באנטומיה של הרשתית הפנימית, כפי שנקבע לפי בדיקת OCT, עשויים לסייע בזיהוי מחלת פרקינסון במתנדבים.

החוקרים בחנו את הנתונים משני מחקרים: מחקר AlzEye להערכת סמני רשתית בחולי פרקינסון, מחקר עוקבה שכלל 154,380 משתתפים (700 חולי פרקינסון, 105,770 ביקורות) בגילאי 40 שנים ומעלה אשר טופלו במרפאות עיניים בבתי חולים בלונדון בין 2008 ו-2018; מחקר המבוסס על מאגר UK Biobank להערכת סמני רשתית בחולים עם אבחנה של מחלת פרקינסון, מחקר פרוספקטיבי שכלל 67,311 מתנדבים שגויסו בין 2006 ועד 2010 והשלימו בדיקות הדמיה של הרשתית.

נתונים אודות עובי שכבות mRNFL (או Macular Retinal Nerve Fiber Layer), GCIPL (או Ganglion Cell-Inner Plexiform Layer) ו-INL (או Inner Nuclear Layer) נאספו מבדיקות OCT. ניתוח סטטיסטי שימש לניתוח הקשר בין מחלת פרקינסון ובין עובי שכבות הרשתית.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים עם מחלת פרקינסון תועד עובי דק יותר של שכבת GCIPL (הבדל של 2.12m-, רווח בר-סמך 95% של 3.17- עד 1.07-) ו-INL (0.99m-, רווח בר-סמך 95% של 1.52- עד 0.47-).

בקרב משתתפים ממאגר UK Biobank, 53 חולים פיתחו מחלת פרקינסון לאורך תקופה ממוצעת של 2,653 ימים. גם במדגם זה בחולים עם מחלת פרקינסון תועד קשר בין עובי דק יותר של שכבת GCIPL (יחס סיכון של 0.62 לכל עליה של סטיית תקן אחת; רווח בר-סמך 95% של 0.46-0.84) ו-INL (יחס סיכון של 0.70, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.96) ובין היארעות מחלת פרקינסון.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הרצף הכרונולוגי של שינויים בשכבות הרשתית במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס שינויים אלו ולקבוע אם בדיקות הדמיה של הרשתית עשויות לסייע באבחנה, הערכת הפרוגנוזה והטיפול בחולים עם מחלת פרקינסון.

Neurology, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה