Radiology

בדיקת ממוגרפיה בשילוב עם חומר ניגוד משפרת מעקב אחר סרטן שד (מתוך אתר Researchsquare)

מנתונים שפורסמו באתר Researchsquare וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי הוספת חומר ניגוד לבדיקת ממוגרפיה דיגיטאלית דו-ממדית/תלת-ממדית משפרת זיהוי ממאירויות חוזרות או חדשות בנשים עם היסטוריה של סרטן שד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשים עם היסטוריה של סרטן שד או DCIS (או Ductal Carcinoma in Situ) נדרש מעקב שגרתי אחר מחלה חדשה או חוזרת. בדיקת אולטרה-סאונד או MRI לרוב משמשת בשילוב עם בדיקת ממוגרפיה דיגיטאלית.

בשנת 2018 עברו בבית החולים Royal Melbourne Hospital באוסטרליה לבדיקת ממוגרפיה בשילוב עם חומר ניגוד, בשילוב עם בדיקת ממוגרפיה דו-ממדית/תלת-ממדית, כחלק מהמעקב השגרתי אחר נשים עם היסטוריה של סרטן שד או DCIS, אשר שימשה כחלופה לבדיקת ממוגרפיה סטנדרטית עם בדיקת אולטרה-סאונד סלקטיבית.

החוקרים מדווחים על התוצאות של השוואת בדיקת ממוגרפיה עם חומר ניגוד אל מול בדיקת ממוגרפיה דיגיטאלית.

מהנתונים עולה כי 73 מבין 1,191 נשים (6.1%) נקראו חזרה להערכה חוזרת, כאשר במחצית מהמקרים (35 נשים) תועד ממצא חיובי-אמיתי – 26 ממאירויות פולשניות ו-9 מקרים של DCIS; במחצית המקרים (38 נשים) מדובר היה בממצא חיובי-שגוי, כך שהערך המנבא החיובי עמד על 47.9%.

מבין 73 הנשים שנקראו חזרה להערכה נוספת, 9 נגעים זוהו בבדיקת ממוגרפיה דו-ממדית/תלת-ממדית בלבד; 23 נגעים זוהו באמצעות בדיקת ממוגרפיה עם חומר ניגוד – מבין אלו, 83% ממצאים היו חיוביים-אמיתיים.

החוקרים מדווחים כי 41 מבין 66 ביופסיות שבוצעו לאחר הערכה חוזרת לא היו מזוהות אילולא היו מבצעים בדיקה עם חומר ניגוד. תוצאות חיוביות-אמיתיות עם חומר ניגוד בלבד זוהו בנשים עם צפיפות שד נמוכה וגבוהה. הכנסה לשימוש של בדיקת ממוגרפיה עם חומר ניגוד הובילה לירידה ממושכת בשימוש בבדיקת אולטרה-סאונד של כלל השד לצרכיי מעקב.

ממצאי המחקר מעידים כי בדיקת ממוגרפיה עם חומר ניגוד הדגימה רגישות גבוהה יותר, בהשוואה לממוגרפיה ואולטרה-סאונד וכן זמינות גבוהה יותר בהשוואה לבדיקת MRI. ממצאי המחקר תומכים בשילוב בדיקת ממוגרפיה עם חומר ניגוד כחלק מהמעקב השגרתי אחר נשים עם היסטוריה של סרטן שד.

 

מתוך אתר Researchsquare

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה