Radiology

רופאים רבים אינם מקפידים על המלצות Choosing Wisely בבדיקות הדמיה של נשים עם סרטן שד (מתוך כנס ה-QCS)

למרות הנחיות יוזמת Choosing Wisely מטעם ASCO (American Society of Clinical Oncology), רופאים רבים אינם בוחרים בהמלצות אלו, לפחות בכל הנוגע לבדיקות הדמיה בנשים עם סרטן שד. במהלך כנס ה-Quality Care Symposium מטעם ASCO הסבירו המומחים כי בעוד שההנחיות ממליצות כנגד בדיקות שגרתיות בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם בהן סיכון נמוך לגרורות, שני מחקרים חדשים מצאו כי הנחיות אלו אינן מיושמות באופן עקבי.

במחקר הראשון, החוקרים דיווחו כי 30% מהנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם השלימו הדמיה לקביעת שלב המחלה, למרות שההנחיות ממליצות כנגד זאת. שיעורי ההימצאות של בדיקות הדמיה לא-הולמות נעו בין 26% ל-68% בקרב אונקולוגים.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 872 חולים עם מחלה בשלב 0 עד II, אשר אובחנו בין 2013-2015. מבין אלו, 262 נשים (30%) השלימו בדיקות הדמיה לקביעת שלב המחלה. הגיל החציוני בעת האבחנה עמד על 55 שנים באלו שהשלימו את בדיקות ההדמיה, לעומת 60 שנים באלו שלא השלימו בדיקות אלו או שהשלימו בדיקות הדמיה הולמות. הסיכון לבדיקות הדמיה לא-הולמות היה גבוה יותר בתתי-קבוצות מסוימות, כולל נשים צעירות יותר (סיכון יחסי של 0.98), מחלה שלילית לשלושת הקולטנים בהשוואה למחלה חיובית לאחד הקולטנים להורמונים (סיכון יחסי של 2.98) ומחלה בשלב מתקדם יותר (שלב I לעומת שלב 0: סיכון יחסי של 3.58; שלב II לעומת שלב 0: סיכון יחסי של 10.86) ובהעדר כיסוי מדיקייר (סיכון יחסי של 1.52).

תקופת הזמן שנבחנה הייתה בין 2013-2015, המהווה את שלוש השנים שמיד לאחר פרסום ההנחיות. ייתכן כי היה עיכוב מסיום בהפצת ואימוץ ההנחיות החדשות. המלצה ספציפית זו הובילה לשינוי הרגלי העבודה של אונקולוגים רבים שהתרגלו למעקב שגרתי.

במחקר השני מצאו החוקרים כי בדיקות מיותרות תועדו בעד 19% מהנשים עם סרטן שד בשלב III, עם תוספת של קרוב ל-5,000 דולרים להוצאות הרפואיות.

הגיל החציוני של המשתתפות במחקר עמד על 58 שנים ו-139 נשים (19%) השלימו בדיקות הדמיה שגרתיות עם מספר ממוצע של 1.53 בדיקות ראשוניות, בעוד ש-59 נשים (42%) השלימו לפחות בדיקה אחת נוספת במהלך שנת המעקב. שיטות ההדמיה הנפוצות ביותר כללו בדיקת PET/CT ולאחריה בדיקת CT.

אונקולוגים היו המטפלים שהזמינו את הבדיקות בלמעלה ממחצית מהמקרים (52%) וכירורג אונקולוגי עשה כן ב-44% מהמקרים. בעוד שבדיקות הדמיה שגרתיות לא זיהו מקרה של מחלה גרורתית, ממצאים חיוביים-שגויים זוהו ב-43% מהמקרים וממצאים אקראיים זוהו ב-8% מהמקרים.

הכותבים ציינו כי בדיקות הדמיה שגרתיות אלו הובילו לעליה בחשיפה לקרינה ותוספת של 4,480 דולרים להוצאות הרפואיות לכל מטופלת. נוכחות גידול בשלב T2, קשריות לימפה חיוביות וגיל צעיר נקשרו עם מספר גדול יותר של בדיקות הדמיה.

מתוך כנס ה-QCS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה